Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

De kan ta hem Spinngulden

Publicerad: 20 November 2014, 13:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:22

Flera reklambyråer – som ANR BBDO och DDB Stockholm – finns med i nomineringstoppen.


Ämnen i artikeln:

Spinn

I kväll är det galatätt i branschen. Stora Journalistpriset delas ut på Operaterassen. På andra sidan barrikaderna i informationssamhället prisar även pr-branschen årets bästa pr.

I år hålls galan i Stadshusets Blå Hallen.

Totalt tolv priser delas ut, bland annat för "årets massmediekampanj", "årets konsumentkampanj" och den kanske mest prestigefyllda: "årets bästa pr-kampanj".

Där gör uppmärksammade kampanjer som ANR BBDO:s "Living with Lag", Ingo och Cohn & Wolfe Stockholms lyxkrogsexperiment "Dill" och DDB Stockholms "Är du Klaus-Heidi?" upp om guldet.

Värt att notera är att flera stora reklambyråer är med och slåss om priserna i tävlingen, som har breddats. Reklambyråerna ger sig i allt större utsträckning på jakt efter pr-delen av sina kunders uppdrag.

Ett exempel är ANR BBDO, som har fem nominerningar i årets upplaga av Spinn. Camilla Westman är sedan i april chef för byråns nya pr-del.

– Jag är övertygad om att byråer från båda hållen kommer att röra sig mot varandra, sade hon nyligen i Dagens Medias pr-special.

Nomineringstoppens förstaplats intas av Prime, som under åren har dominerat tävlingen.

Här är byråerna med tre nomineringar eller fler i årets upplaga av Spinn:

Byrå Nomineringar
Prime 9
ANR BBDO 5
Jung Relations 5
Cohn & Wolfe Stockholm 5*
Wenderfalck  4**
DDB Stockholm 3
FamiljenPangea  3
Rippler Communications 3
Stendahls/Perspective Communication 3
Volontaire 3

*En av nomineringarnadelas med reklambyrån Ingo.

** En av nomineringarna delas med Halleluja och Heja.

Dagens Medias reportrar Kristin Djerf, Ylva Larsson och Erik Wisterberg finns på plats på Spinngalan ikväll.

LÄS ÄVEN:

Prenumerant? Läs Dagens Medias pr-special, som finns i #19 2014. Den innehåller bland annat en djupdykning i den totala branschglidning som nu sker.

Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt. Här finns info om hur du som prenumerant läser tidningen digitalt.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Spinn

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.