Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


PR

De har bäst anseende i Sverige

Opinionsinstitutet TNS Sifo har rankat företagen med högst anseende i branscherna finans, detaljhandel, energi, telekom samt brev/paket/logistik.

Dante Thomsen


Publicerad: 10 Maj 2011, 09:33
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:11

Ämnen i artikeln:

TNS Sifo

Det är Handelsbanken, Länsförsäkringar, Ikea och Ica som har bäst anseende i Sverige. Det visar undersökningen som alltså genomförts av TNS Sifo

De viktigaste drivkrafterna som mätts att företagen håller vad de lovar, framstår som trovärdiga i medierna och ger ett sympatiskt intryck.

– Generellt har finanssektorn stärkts sedan föregående år. Energibranschen, å andra sidan, tappar i anseende, säger Göran Celander, på Sifo i ett pressmeddelande.

Han menar att negativ publicitet om ett tvivelaktigt agerande är ett av de mest effektiva sätten att sänka ett företags anseende. Framför allt om ledningen är involverad.

– Ju högre upp i företaget en kris hör hemma, desto hårdare blir domen och medietrycket. Det blir också desto svårare att återhämta anseendet hos allmänheten. Att löpande följa effekten av det egna mediearbetet ger ledningen en viktig indikation på hur anseendet förändas, säger Göran Celander.

En viktig faktor som Sifo noterat är att det blivit allt viktigare för svenskarna att företaget bidrar positivt till samhället. Något som gäller för alla branscher.

– Nästa år kan vi se om det här är en permanent förändring, säger Göran Celander.

Sämst anseende i Sifos undersökning har elbolagen, Vattenfall, E:on och Fortum.

Även Tele2 och Telenor hamnar långt ner på listan.

Syftet med Sifos studie är bland annat att öka kunskapen om vilka drivkrafter som ger gott anseende i Sverige.

I undersökningen har 1 500 personer intervjuats om 23 kända företag i fem branscher, finans, detaljhandel, energi, telekom samt brev/paket/logistik.

Ämnen i artikeln:

TNS Sifo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.