Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

De får Googles pr-uppdrag

Publicerad: 16 Februari 2011, 15:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

Dagensmedia.se kan idag berätta att prestigepitchen om sökjätten Google är avgjord. Läs allt om vinnarna – och förlorarna.


Ämnen i artikeln:

GraylingGoogle

Googles jakt efter pr-byrå för den svenska marknaden inleddes i början av november förra året.

Nu är pitchen avgjord, kan dagensmedia.se berätta.

– Det har varit ett väldigt svårt val. Alla byråer i pitchen hade individer som var väldigt intressanta och duktiga, säger Andreas Svenungsson, kommunikationschef på Google, som ansvarat för pitchen.

De fem inbjudna byråerna, Agency, Deportivo, Springtime, Grayling och Just PR, fick i två omgångar presentera sina pitchförslag för Google.

Nu får två byråer dela på prestigeuppdraget:

• Grayling – kammar hem b2b-delen av uppdraget.

• Just PR – som tidigare skött all pr för Google i Sverige, ska sköta Googles corporate communication – som innefattar kommunikation mot allmänheten.

– Det är svårt att sätta fingret på vad som gör att man väljer vissa byråer framför andra. Men Just PR har vi jobbat med under ett antal år, och vi känner oss trygga med att fortsätta med det, säger Andreas Svenungsson och fortsätter:

– Grayling visade upp en väldig energi som vi fastnade för.

Google, som beräknas dra in omkring en miljard kronor i annonsintäkter i Sverige, ska nu skruva upp kommunikationen rejält gentemot företagskunderna.

– Vi vill att vårt varumärke ska bli lika starkt på företagssidan som det är bland konsumenterna.

På Grayling kommer Joanna Mossberg, Carsten Carlsson och Robin Goncalves att arbeta med Google.

När dagensmedia.se når Joanna Mossberg, projektledare för Google på Grayling, har byrån precis korkat upp champagnen.

– Det känns otroligt bra. Google är ett av världens coolaste och mest spännande varumärken, säger hon.

Hur värderar ni uppdraget?

– Det är ett stort uppdrag. Framförallt visar detta att vi är Sveriges just nu vassaste byrå.

Helena Liden, vd för Just PR, är nöjd.

– Vi känner oss tacksamma och ödmjuka över att ha fått fortsatt förtroende. Google är det roligaste kontot man ha på jorden.

Hur ser du på att ni nu får dela på konotot med Grayling, som är betydligt större än er?

– Sedan vi började jobba med konot 2006 har Google vuxit kraftigt i Sverige. Det är inte ovanligt att större företag har flera byråer. Vi gratulerar Grayling och ser fram emot att jobba ihop.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

GraylingGoogle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.