Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


PR

De blir Kamprads pr-byrå

Dagensmedia.se kan i dag avslöja att Ikeas stora pr-pich är klar.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 17 Juni 2011, 07:03
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:07

Det var i april som Ikea bjöd in 15 pr-byråer till en omfattande pitch. Målet: Att teckna avtal för ett ”långsiktigt och fast samarbete” med en byrå – något som Ikea aldrig tidigare har haft.

Fem byråer gick vidare till slutomgången. Men en efter en har de fått besked om att de inte fick det prestigefyllda uppdraget.

Dagensmedia.se kan i dag avslöja att pitchen är klar. Kamprads Ikea har gjort sitt val.

– Det stämmer. Det har varit en omfattande upphandling där vi till slut gav ett fiktivt case till några av byråerna som fick gå hem och fundera på vilket råd de skulle ha givit oss om de var vår pr-partner, säger Ylva Magnusson, presschef på Ikea.

Grayling var den byrå som drog det längsta strået.

– Det var en mycket tät slutkamp med många duktiga byråer. Men Grayling stack ut i den kreativa höjden. Det var också viktigt att de har kontor i Skåne och att vi trivdes bra ihop.

Varför behöver ni nu för första gången en fast pr-partner?

– Vi hoppas att vi med en långsiktig partner kan öka kvalitén och den strategiska höjden på vår kommunikation.

Uppdraget gäller Ikeas corporate communication i Sverige. Konsument-pr och krishantering ingår inte, enligt Ylva Magnusson.

– Detta handlar om proaktiv och positiv kommunikation om allt som rör Ikeas verksamhet, bland annat Ikeas hållbarhetets arbete, vår expansion i Sverige och employer branding.

Avtalet, som precis har skrivits på, sträcker sig från och med 1 september och ett år framåt. Om samarbetet faller väl ut kan det förlängas.

– Vi börjar med ett år och tar därefter ett omtag, säger Ylva Magnusson.

Ikea har valt att inte berätta vilka byråer som deltog i ptichen. Enligt uppgift till dagensmedia.se ska dock bland andra Springtime och Wenderfalck ha deltagit.

På Grayling jublar man nu över uppdraget.

– Vi är naturligtvis fruktansvärt glada över det här. Ikea är ett av Sveriges starkaste varumärken och har stått på vår drömkundslista i många år. Det blir en riktig utmaning att arbeta med ett varumärke som alla svenskar har en relation till och som själva är väldigt duktiga på kommunikation, säger Stefan Olsson, kontorschef för Grayling Malmö, som ledde pitchen för Graylings räkning.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.