Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

De är Sveriges nya pr-kungar

Publicerad: 17 September 2014, 07:00
Uppdaterad: 21 Januari 2016, 10:58

JKL:s intäktstapp leder till ett maktskifte i Pr-Sverige. Det visar Dagens Medias stora kartläggning av pr-byråernas ekonomi.


Ämnen i artikeln:

pr-byråerPrimeJKLHallvarsson HalvarssonPRSpringtime

Dagens Media har kartlagt intäkterna för landets 34 största pr-byråer under 2013 – med hjälp av bolagens bokslut som lämnats till Bolagsverket under sommaren.

Störst av dem alla är ohotat Kreab Gavin Anderson, som redovisar en omsättning på 241 miljoner kronor, följt av Prime PR. För första gången sedan fusionen 2009 med Gavin Anderson uppvisar det svenska bolaget Kreab Gavin Anderson AB nu vinst.

– De stora investeringar som vi har gjort för att bygga en global struktur är nu klara. Det gör att vi har kunnat fokusera på att få vårt bolag att växa, och växa med våra kunder, säger vd:n Charlotte Erkhammar.

Globalt är bolaget nu verksamt i 25 länder. Omsättningen för det svenska kontoret uppgår enligt Dagens Medias beräkningar till omkring 110 miljoner kronor. Pr-giganten JKL,arbetsplats för Sveriges före detta statsminister Göran Persson, har tidigare varit Sveriges största byrå sett till omsättningen på hemmamarknaden.

Nu går Hallvarsson & Halvarsson om. Bolaget växte och nådde 2013 en omsättning på 158 miljoner kronor. JKL backade samtidigt med 15 procent från 183 till 155 miljoner kronor.

– Storleken i sig är inte det som är viktigast. Men det ger oss en möjlighet att både ha stor bredd och stort djup. Det gör att vi kan göra saker som vi inte tidigare kunnat och som andra inte kan göra, säger Martin Petersson, vd för Hallvarsson & Halvarsson.

JKL och Hallvarsson & Halvarsson går i år inte att jämföra direkt med Prime PR. Efter att Prime PR blivit uppköpta av Weber Shandwick redovisas inte pr-byråns siffror separat.

Under våren togs dock ett kliv som innebär att Hallvarsson & Halvarsson Group intar platsen som Sveriges pr-gigant nummer ett, då konkurrenten Springtime köptes upp. Sammanslaget når de en omsättning på 217 miljoner kronor 2013.

Springtime har en turbulent tid bakom sig, då delägare har brutit sig ur och startat bolaget Six Year Plan. Omsättningen störtdök. 2013 gjorde Springtime en rörelseförlust på 6 miljoner kronor. Tanken är att Hallvarsson & Halvarsson Group, som även innefattar digitalbyrån Comprend, ska dra nytta av Springtimes kompetens bland annat inom marknads-pr.

Martin Petersson uppger att Springtime nu uppvisar lönsamhet i den dagliga verksamheten, men att det fortfarande finns betydande ”struktureringskostnader” som kommer att påverka bolaget under 2014.

Varför köpa en förlusttyngd byrå istället för att bygga upp kompetensen internt?

– Kultur, miljö och sätt att vara har betydelse.

Alla kompetenser trivs inte i samma form och nu kan våra tre varumärken byggas på det sätt som passar dem bäst.

På JKL är Sverigechefen Anna Grönlund Krantz revanschsugen, samtidigt som hon påpekar attbolaget fortsatt har en lönsamhet som är bland de bästa i klassen.

– Jag är stolt men inte nöjd, som Göran (Persson, reds. anm.) brukar säga. Vi såg en avmattning på marknaden under 2013. Nästa år hoppas jag att kunna ge ett mer positivt budskap, även om vi levererar en okej marginal, säger hon.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev