Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Därför tävlar de inte i Spinn

Publicerad: 11 November 2010, 04:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

När pr-branschens stora tävling Spinn avgörs ikväll är det bara en bråkdel av landets byråer som slåss om priserna. ”De bara dunkar varandra i ryggen”, säger Robert Nyström, vd på Informationscompagniet.


Ämnen i artikeln:

Spinn

En byrå som aldrig ställt upp i Spinn är Comvision. Enligt vd:n Lars-Ola Nordqvist beror det till stor del på att tävlingen främst bygger på kreativitet, och inte resultat.

– Tävlingsformen speglar inte riktigt branschen. Mycket av det vi gör syns inte, det märks inte. Det kan man inte tävla i, säger han.

Det anser också Mattias Tönnheim, på Samurai Pr, som för ett par år sedan skickade in ett tävlingsbidrag, tillsammans med resultatet.

– Då fick vi veta att resultatet inte fick berättas tillsammans med bidraget, vilket kändes märkligt. Sedan dess har vi inte ställt upp, eller följt, tävlingen, säger han.

En annan orsak till varför byråer inte väljer att tävla i Spinn har att göra med resurser. Lars-Ola Nordqvist berättar att det tar för mycket tid och kraft att justera tävlingsbidragen för att kunna tävla mot de större byråerna.

Arman Teimouri, vd på Pratoo, håller med:

– Vi är en liten byrå, som inte riktigt kunnat prioritera det. Hade vi haft tid skulle det kunna vara intressant.

Flera av byråerna som dagensmedia.se pratat med uttrycker samtidigt en oro över att tävlingen blir en ”klubb för inbördes beundran”, som inte ger något tillbaka till de medverkande.

– Vi är inte övertygade om att tävlingen ger några egentliga affärsmässiga effekter. Det handlar mer om att byråerna dunkar varandra i ryggen. Men det ger ingen effekt för oss, säger Robert Nyström, vd på Informationscompagniet.

Han menar att tävlingen inte har en särskilt stor betydelse för kunderna, och att vinnande byråer inte nödvändigtvis får det lättare att vinna upphandlingar.

– Kunderna blir gladare om vi gör ett bra jobb. Men vi behöver inte nödvändigtvis tävla med dem.

Ardalan Samimi

Marie Larsson

dagensmedia.redaktion@almamedia.fi

Ämnen i artikeln:

Spinn

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.