Därför har Swedish Hasbeens nakna kvinnor på sajten: "Är så mycket censur i samhället"

2015-02-13 14:12  

Hyllade Swedish Hasbeens marknadsför sin nya kollektion med nakna kvinnor. Men enligt grundaren Emy Blixt handlar det inte om ett pr-trick för att sälja fler skor.

Swedish Hasbeens grundades 2007 av Emy Blixt och Cilla Wingård, som avled i bröstcancer 2011.

Redan från starten blev företaget en snackis – både i Sverige och i USA. Bland annat har "Sex & The City"-stjärnan Sarah Jessica Parker hyllat skorna i en intervju och i dag omsätter företaget runt 45 miljoner kronor.

Under dagen har företaget återigen blivit en snackis. Anledningen är en bild som Swedish Hasbeens laddat upp på sin sajt. På bilden poserar fyra nakna kvinnor i träskor tillsammans med texten "Go natural". Under texten finns ett uttalande med rubriken "Dags att ta tillbaka våra kroppar".

Bilden, som har hämtat inspiration från av en av modefotografen Helmut Newtons mest kända fotografier, har knappt legat uppe en timme men har redan skapat reaktioner.

"Är det verkligen nödvändigt med nakna tjejor för att sälja träskor? Nä Swedish Hasbeens, jag köper INTE ert krystade reklejma-kroppen-snack", är en av kommentarerna på Twitter.

Enligt Emy Blixt handlar det dock inte alls om ett pr-grepp för att sälja skor.

– Jag tror till och med att vi kan tappa lite i försäljning men det är det värt, säger hon till Dagens Media.

Redan efter fem minuter började kommentarerna trilla in, berättar Emy Blixt.

– Så känsligt är ämnet. Det är så mycket censur i samhället och det gör att allt blir väldigt laddat.

Du säger att ni inte gör det här för att sälja skor så vad handlar det om?

– Vi vill helt enkelt visa en annan sida av den kvinnliga nakna kroppen och gör en parallell till våra skor. Det handlar om det naturliga i nakenheten. Vi är stolta över att vi är naturliga och kvinnor ska vara stolta över sina kroppar. Det är okej att vara naken och naturlig. Det här är ett sätt att visa det med kraft.

Emy Blixt anser att det är viktigt att lyfta ämnet just för att nakenhet är ett så känsligt ämne.

– Det är ju väldigt tabubelagt med nakenhet. Det handlar ofta om bilder på kvinnor som är tagna av män för män. Den här bilden är tagen av en kvinna, med kvinnor för kvinnor, säger hon och fortsätter:

– Det här är bara en bild som visar kvinnor ur ett naturligt perspektiv. Det är inte en sexuell bild. Det anses vara okej att visa väldigt sexualiserade bilder på kvinnor som ändå har kläder men det här är ju osexuella bilder utan kläder. Jag hoppas att det väcker debatt.

Samtidigt är kvinnorna på bilden väldigt stylade och vältränade, hur rimmar det med "go natural"?

– Jag är väldigt glad att jag hittade dessa starka självständiga tjejer som förstod min vision. Det var inte helt lätt. Jag tycker de ser helt naturliga ut, det är inget fel i att vara vältränad och stylad. Det finns ingen motsättning mellan det och naturlighet.

Var det du som kläckte idén?

– Ja, jag tycker att det är viktigt att visa nakna kvinnor på ett osexuellt sätt. Människor förknippar nakenhet så himla mycket med sex.

Jobbar ni med någon pr- eller reklambyrå?

– Nej vi gör allt själva.

Emy Blixt berättar också att hon inspirerats av 80-talet i den nya kampanjen.

– Vi är ett retromärke och det här är inspirerat av toplesstiden som det heter, jag har ju varit med om den. Det är ju hår på snippan och så där, för mig är det retro.

Enligt Emy Blixt gjorde Swedish Hasbeens en vinst på "ett par miljoner" under 2014.

– Vi har haft ett par tuffa år men vi har kämpat på och nu börjar vi komma tillbaka.

Dante Thomsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt