Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Därför gör David Hasselhoff reklam för svenska "Kung Fury"

Publicerad: 21 April 2015, 06:36
Uppdaterad: 16 Maj 2016, 13:20

Dinosaurier, tidsresor och en kung fu-sparkande Adolf Hitler. Så fick skaparna David Hasselhoff att göra reklam för nya svenska filmen "Kung Fury".


När David Sandberg släppte en trailer för filmen "Kung Fury" spreds den snabbt på sociala medier. Trailern var dock det enda som fanns, så för att kunna göra en riktig film startades en insamling på Kickstarter.

Nu har filmen blivit verklighet och kommer ha premiär på Youtube och i SVT Play den 28 maj.

Filmen, som är gjord av David Sandbergs bolag Laser Unicorns samt animations- och vfx-studion Fido, marknadsförs bland annat med en officiell musikvideo med David Hasselhoff.

I skrivande stund, fem dagar efter att musikvideon laddades upp, har "True Survivor" fått över 5 miljoner visningar på Youtube.

– Jag tror att man kom fram till att det blev en win win-situation. Filmen har fått mycket uppmärksamhet och David Hasselhoff har sina rötter i 80-talet, säger Claes Dietmann, producent på Fido, till Dagens Media.

Samarbetet startade när det amerikanska bolaget Universal hörde av sig i samband med att insamlingen startades. Låten är, enligt Clas Dietmann, specialskriven för filmen.

– David Hasselhoff har fått en slags ny vår här i Sverige med bland annat sin talkshow. Han har en fanbase som är trogen i Sverige. I många andra delar av världen är han mer en föredetting, men här har han överlevt. Därför är det roligt att låten heter "True Survivor".

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.