Crocs stämmer ”Foppatoffla”-klon

UPPDATERAD. Crocs, företaget bakom ”Foppatofflan”, stämmer konkurrenten Scandinavian Design Company för varumärkesintrång.

Swedish Design Company anklagas för att profitera på "Foppatofflans" framgångsvåg. Nu kräver skojätten att de misstänkta kopiorna ska förstöras och att införseln till Sverige ska stoppas.

"De enda skillnaderna utgörs av utformningen av hålen på ovansidan", skriver Crocs om kopiorna i sin stämningsansökan.

Crocs kräver att tingsrätten förbjuder Swedish Design Companys import samt att förbudet ska förknippas med ett vite på 200 000 kronor.

För att påvisa skadan som Crocs anser sig drabbas av på grund av klonerna hänvisar bolaget till en marknadsundersökningundersökning genomförd av Gfk Sverige AB.

Där framgår att blott 7 procent av de tillfrågade associerar skon med varumärket Crocs.

Detta kan jämföras med 74 procent som känner igen skon som "Foppatofflan”. 46 procent av de svarande anser att skon kan komma från vilket företag som helst.

Tullverket har vid två tillfällen tidigare stoppat Swedish Design Companys införsel av skor. Totalt rör det sig om cirka 50 000 par som beslagtogs i september och oktober 2007.

Crocs bildades 2002 och ”Foppatofflan” indtroducerades på marknaden 2005.

Anders Lindström på Swedish Design Company menar dock att konflikten går tillbaka längre än så.

– I början var det tre företag som sålde den här skon som kom från ett kanadensiskt bolag som heter Fin Project. När Crocs började sälja skon ansökte de om ett designskydd och fick igenom det i USA, säger Anders Lindström och fortsätter:

– Sedan dess har designskyddet ogiltigförklarats två gånger i EU. Nu är det uppe i EU-domstolen och vi kommer få vänta i två-fyra år på att få höra hur det går. Jag däremot har ett mer giltigt designskydd än vad Crocs har.

Anders Lindström menar att Crocs vill att hans skor ska förstöras för att de ska slippa betala lageravgift för de skor som tullen beslagtagit.

– Det är typisk amerikansk arrogans. De har ingen respekt för lagar och regler och tror alltid att de har rätt. När Crocs börsintroducerades 2006 byggde det på immaterialrättigheterna till de här skorna. Nu har det visat sig att det är skit alltihopa. De förväntar sig att vi ska lägga oss men det kommer vi inte göra.

Fram till 2008 såldes omkring 338 500 par – enbart i Sverige – enligt Crocs.

Detta att jämföra med Nike Sweden som enligt Crocs stämningsansökan sålde 60 000 par av sin mest populära modell under 2007.

Dante Thomsen

Publicerad 2010-11-03 05.39Uppdaterad 2015-12-06 15.33