Cramby till attack mot Lidls pr-bluff

Metros matrecensent Jonas Cramby dömer ut Lidl:s och Ingos krogbluff.

I morse berättade Dagens Media att den brittiske stjärnkrögaren Michael Wignalls påstådda pop-up-krog Dill visat sig vara ett pr-trick.

En av dem som inte uppskattade humorn var Metros krogskribent Jonas Cramby som i fredagens recension beskrev matupplevelsen som "en slags charterversion av fine dining".

I dagens Metro rasar han loss mot vad han kallar "ett smutisgt reklamjippo". Här skriver han bland annat:

"I helgen visade det sig att Dill inte var ett svajigt försök att demokratisera den högre gastronomin utan bara ytterligare en av de tröttsamma reklambluffar där företag under en tunn fernissa av socialt samvete ser sig fria att ljuga för människor."

Till sin hjälp hade Lidl reklambyrån Ingo vars creative chef Björn Ståhl försvarar agerandet:

– Dill är inget reklamjippo, det är en riktig restaurang, som serverar väldigt bra mat till ett rimligt pris. Det är tråkigt att han känner så, de flesta har fått en väldigt positiv upplevelse. Hur ofta kommunicerar restauranger var råvarorna kommer från? Vi hoppas att han trots detta ger Lidls mat en ärlig chans, säger han till Dagens Media.

Helen Preutz

Publicerad 2013-09-30 12.15Uppdaterad 2015-12-06 13.32

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: