Content nästa för Burger King

Burger King tappade mest av alla på listan över Sveriges starkaste varumärken under Q1. Nu lanserar kedjan en ny contentplattform.

Dagens Media skrev i senaste utgåvan om Burger Kings ras på listan över Sveriges starkaste varumärken. Med ett fall på 50 placeringar vändes deras positiva Brand index till ett negativt index på -2,8.

Den nya plattformen, webbsidan "Grillat by BK" lanseras 3 april och innehåller bakom-kulisserna-material, filmer med kända personer, tävlingar och specialerbjudanden. Målgruppen är främst redan existerande Facebookfans, men Burger King hoppas också locka nya fans.  

Är det här en strategi för att vända de tappade placeringarna?

– Nej, det kan vi inte säga att det är, vi tittar oss inte blinda på det utan det här är en del av en längre strategi. Målet är att aktivera varumärket och olika målgrupper, säger Sarah Ekvall, marknadschef på Burger King, till Dagens Media.

Hur ska den här nya plattformen hjälpa er att stärka varumärket?

– Det blir framför allt sådana aktiviteter och innehåll som vi vet att fansen gillar och en ganska stor blandning mellan högt och lågt. Det kommer att vara allt från matfokus till tävlingsfokus och en stor blandning av innehåll.

Bakom den nya plattformen står pr- och kommunikationsbyrån MSL, som Burger King har jobbat med sedan 2006.

Läs mer om Burger King och vinnarna och förlorarna i Brand index i Dagens Media nummer 6, 2014.

Andrea Svanberg

Publicerad 2014-04-02 14.37Uppdaterad 2015-12-06 12.42

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: