Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Clas Ohlson stoppar könssaxar

Publicerad: 9 Oktober 2013, 12:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:31

Clas Ohlson stoppar könskodade saxar efter genuskritik – hyllas för snabb reaktion.


Debatten om könskodad reklam riktad mot barn har auktualiserats flera gånger i år.

För drygt en månad sedan berättade exempelvis leksaksjätten Toys R Us att bolaget slutar marknadsföra leksaker separat mot killar och tjejer.

Nyligen kunde Dagens Media också berätta om proteststormen mot norska äggjätten Priors "könsägg".

Nu har även Clas Ohlson hamnat i blåsväder. Anledningen är att detaljhandelskedjan säljer könskodade barnsaxar. Pojksaxarna är röda och ska påminna om en bil medan tjejsaxarna är rosa. På förpackningarna står det också "boy" och "girl" för att göra målgruppen ännu tydligare.

En som reagerat på saxarna är Anna Söderström, pressekreterare på organisationen Företagarna.

– Det är ganska så tröttsamt att leksaker och barnkläder är så könskodade och det tror jag att många föräldrar håller med om, säger hon till Dagens Media.

Efter att ha sett saxarna i butik mejlade Anna Söderström sina synpunkter till Clas Ohlsons informationschef John Womack.

Svaret kom snabbt – och förvånade Anna Söderström.

" Att vi erbjuder saxar i olika färger är inget problem, däremot att det står boy och girl. Vi ska låta barn välja själva! Detta är helt enkelt något som förbisetts vid inköpsarbetet vilket vi beklagar", skriver John Womack i mejlet.

Han berättar också att Clas Ohlson inte kommer att köpa in fler exemplar av de kritiserade saxarna.

" Produkterna i sig är bra men förpackningarna är otidsenliga och har tyvärr en märkning som helt saknar relevans".

Ett svar som glädjer Anna Söderström.

– När till exempel Lindex eller andra företag får den här frågeställningen har svaret blivit att det här är något som kunderna efterfrågar. Jag hade förväntat mig ett svar mer åt det hållet så därför blev det här väldigt positivt.

På Twitter har den snabba reaktionen hyllats.

" Bra svar", twittrar kommunikationskonsulten Jonas Morian.

"Åh så fint! det är inte ofta man blir glad av svar på såna mail", skriver journalisten Olle Eriksson.

– Det är jättebra att få den här typen av feedback. Vi har 15 000 olika produkter och ibland blir det fel och då måste vi rätta till det. Att vi kan ha den dialogen med kunderna är jättebra, säger John Womack till Dagens Media.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.