Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Cilla Benkö: "Dödfött att ta betalt"

Publicerad: 5 Juli 2012, 05:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:17

Det riktades kritik mot både public service och mot amerikanska tidningar när Almega Medieföretagen anordnade seminarium. I fokus stod fria informationsflöden och hur journalistik på nätet kan vara både kvalitetsrikt och lönsamt.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenPolitikerveckan

Under Almega Medieföretagens seminarium om fria informationsflöden och ändrade medievanor levererade den amerikanske författaren och tidigare redaktören på Billboard, Robert Levine, sin syn på hur innehåll på nätet bör spridas – som betaljournalistik.

- ­­ Tidningar I USA började ge ut innehåll gratis, så istället för att ta betalt för innehållet så har de fått låta folk gå från redaktionerna. New York Times har nu börjat ta betalt, de har förlorat några men de tjänar ändå mer pengar, också på annonser. Tiden har visat att det inte är försent att ta betalt för innehåll. Man får göra långsamma försök, sade han.

Han likställde också betaljournalistik på nätet med när kabel-tv blev tillgängligt för tv-tittarna.

- När det bara fanns tre tv-kanaler i USA så var deras syfte att nå ut till alla.  När kabel-tv sedan kom var det inte lika viktigt att nå alla, utan att nå en viss grupp som var villig att betala. Nu är det standard att betala för sitt tv-tittande. 

Robert Levine fick dock mothugg av flera av de svenska deltagarna i seminariet. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson sade bland annat:

- Varje år har sin berättelse. Nu är det New York Times som står i fokus, men även om de har betalande användare så är de som betalar för innehållet en mycket liten del jämfört med de som läser. The Guardian förlorade 350 miljoner kronor förra året. Men i USA finns det ju också fula och dåliga tidningar med produktutveckling som är lika med noll. Correns sajt är bättre än Washington Posts.

Även Cilla Benkö, tillträdande vd för Sveriges Radio, hade invändningar mot Robert Levines tankar kring betaljournalistik:

- Jag tror att det är dödfött att efter så lång tid ta betalt för innehåll. Det är klart att man kan ta betalt för unikt innehåll, men kvaliteten har förändrats. Fler ägnar sig åt ompaketering istället för att skriva om det som sker i samhället.

Public service fick i sin tur kritik av Robert Levine, som anser att public service kan ha en alltför stor närvaro och därigenom kan konkurrera bort de kommersiella medierna.

 - Problemet är hur man ska spela den roll man ska spela utan att man förhindrar marknaden att göra vissa saker. När BBC lägger ut gratis innehåll på nätet kan andra inte ta betalt för det. Public service ska ägna sig åt att göra det andra inte kan, sade han.

Även Jonas Nordling, ordförande i Svenska Journalistförbundet, tyckte sig se en fara i att public service blir alltför närvarande.

- Cilla har tidigare pratat om att Sveriges Radio delar med sig av sitt innehåll på kommersiella sajter. Faran är väl att allt material då kommer från ett håll, detta kan ju innebära att redaktionerna väljer att förlita sig på detta innehåll och dra ner på redaktionerna och samtidigt så kanske läsarna väljer att gå direkt till källan, det vill säga Sveriges Radio, sade han och fortsatte:

- Samtidigt tvingas våra medlemmar att nu ta uppdrag som inte ansågs som helt ok förut. Det blir en tickande bomb. Jag är rädd för att man tappar vad man är till för. Tappar vi kvalitetsinnehållet så går vi en mörk framtid till mötes.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

AlmedalenPolitikerveckan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.