Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


PR

Charterbolagen krishanterar på Facebook

De blodiga demonstrationerna fortsätter att rasa i Egypten och alla resor är inställda. Nu stärker charterbolagen upp bemanningen i de sociala medierna för att hantera krisen.

Dante Thomsen


Publicerad: 31 Januari 2011, 10:37
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:23

Ämnen i artikeln:

VingLottie KnutsonFritidsresorApollo

Demonstrationerna mot Egyptens president Hosni Mubarak är inne på sin sjätte dag. Läget har blivit allt mer kaotiskt samtidigt som den militära närvaron ökat och alla Egypten-resor ställts in.

När nu charterbolagen översvämmas av frågor från oroliga resenärer, har de sociala medierna blivit ett allt viktigare instrument i krishanteringen.

– Många resenärer som fått sina resor inställda och som har anhöriga nere i Egypten hör av sig, därför har vi stärkt upp bemanningen på bland annat Facebook, säger Claes Pellvik, marknadschef på Ving.

Frågorna som strömmar in är av olika karaktär, men många handlar om inställda resor samt av- och ombokningar.

Claes Pellvik berättar att trafiken på Facebook-sidan ökat markant och att det tidigt stod klart att mer personal krävdes.

– Innan helgen började förstå varthän det barkade. Därför är det viktigt för oss att finnas i de sociala medierna och kunna ge bra service och svara på frågor.

Även på Apollo har Facebook och andra sociala medier blivit en allt viktigare informationskanal.

– Vi gör precis som våra konkurrenter och bemannar upp våra olika kanaler. Vi ser till att hemsidan uppdateras hela tiden och att vi finns på telefon. Vi försöker helt enkelt finnas tillgänliga på alla sätt vi kan och där är de sociala medierna jätteviktiga, säger Kajsa Moström, presschef på Apollo.

Enligt henne har Facebook blivit allt viktigare för att nå ut till kunderna.

– Det är en jättebra kanal att få ut information snabbt.

När dagensmedia.se når Lottie Knutsson, informationsdirektör på Fritidsresor sitter hon i ett operativt möte om Egypten men ger en kort kommentar.

– Det som påverkas är vår kortsiktiga försäljning till Egypten.

Egypten är ett vinterresmål och därför behöver inte charterbolagen ställa in några stora kampanjer.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.