Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Caremas kvalitetschef: ”Frustrerande”

Publicerad: 3 Juli 2012, 09:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:17

Vanvården inom äldreomsorgen har varit en av årets hetaste frågor. Dagensmedia.se träffade Caremas kvalitetschef Lena Freiholtz i Almedalen för att få hennes syn på mediegranskningen av Caremas äldreboenden.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenCaremaPolitikerveckan

Det var i november förra året som flera missförhållanden på Caremas äldreboenden avslöjades av Dagens Nyheter. Skandalen var ett faktum och ledde bland annat till att Caremas kontrakt med äldreboendet Koppargården sades upp. Granskningen ledde dessutom till en mycket infekterad konflikt mellan DN och Dagens Samhälle – som sågat DN:s granskning vid fotknölarna.

Huruvida ökad granskning leder till bättre äldreomsorg var också huvudfrågan på ett seminarium anordnat av Ernst & Young.

På plats var bland annat Lena Freiholtz, kvalitetschef på Carema, som argumenterade för att ökad granskning inte alltid leder till bättre vård. Dagensmedia.se träffade henne strax efter seminariet.

– Det vi måste förhålla oss till är våra uppdragsgivares granskning, men samtidigt är media en del av granskningen som vi måste förhålla oss till. Min förhoppning är att media i framtiden tittar brett och faktiskt förmedlar en bild som allmänheten kan förstå och ta till sig, säger hon till dagensmedia.se.

Hur ser du på granskningen av er så här i efterhand?

– Det är alltid lätt när man ser någonting i backspegeln. Det som jag framför allt är glad över är att vi i samhället fått en bra diskussion kring äldreomsorgen och framtiden. Om granskningen av Carema har lett fram till det tycker jag att det är bra.

Som kvalitetschef är Lena Freiholtz ytterst ansvarig för att Caremas vård håller en hög kvalité och hon berättar att det bitvis varit frustrerande att läsa medias granskning av Carema.

– När vi såg att det var felaktigheter i artiklarna och inte själva fick komma till tals var det självklart frustrerande.

Lena Freiholtz tycker också att media i vissa fall behandlat Carema orättvist.

– Vi har sagt det om och om igen att vi tar ansvar där vi har brister. Vi har arbetat med full öppenhet men trots det har det varit felaktigheter i rapporteringen. Det tycker jag är orättvist. Samtidigt är det så läget är och det är ingenting jag kan förändra.

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.