Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Carema: "Vi ska klara av att granskas"

Publicerad: 11 november 2011, 06:57
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:51

Caremas pr-maskineri arbetar under högtryck för att rädda bolagets sargade anseende. Nu dementerar Carema att äldreboendet Koppargården stryper DN-prenumerationerna på grund av granskningen.


Lögner, missförhållanden och ovanligt många dödsfall. Höstens medierapportering har inte varit kul läsning för vårdkoncernen Caremas ledning.

I går rapporterade dagensmedia.se att Caremas äldreboende Koppargården – som hotas av att få sitt avtal med kommunen upprivet – sagt upp sina tio prenumerationer på DN. Då ville inte verksamhetsassitenten Lissi Seidemann berätta varför.

– Vi får läsa vilken tidning vi vill och jag behöver inte förklara varför, sa hon till dagensmedia.se.

Men nyheten spred sig – och Carema krititiserades hårt.

Nu dementerar Carema att Koppargården sagt upp prenumerationerna på DN som en hämnd efter granskningen.

– Jag blev lika förvånad som du förmodligen blev när jag hörde om det här. Därför har jag undersökt vad som har hänt, säger Kerstin Stålskog, affärsområdeschef för äldreboende på Carema.

Enligt henne beror det hela på att Koppargården helt enkelt inte vet om politikerna kommer riva upp bolagets avtal med kommunen eller inte.

– Det kändes inte vettigt med tanke på att vi inte vet om vi får fortsätta driva Koppargården. Får vi ett nytt besked om hur länge vi fortsätter driften skaffar vi nya prenumerationer. Vi vill bara inte binda oss, säger Kerstin Stålskog till dagensmedia.se.

Även Aftonbladet har skrivit om Caremas dementi i bloggen för livegranskningen "Vågar du bli gammal?". Carema skriver om blogginlägget i sin egen blogg och kallar det hela för en "rättelse".

Bolagets pr-chef Erika Wegener jobbar även hon hårt för att att rädda Caremas anseende.

– Alla som jobbar på Koppargården har varit jättepressade av media och det är inte så himla lätt. Deras erfarenhet nu är att ingen ändå skriver vad de säger, säger hon till dagensmedia.se.

Det är inte så att ni har tagit ansvariga på Koppargården i örat efter gårdagens skriverier?

– Nej, vi har bara frågat hur det låg till. Det är inga konstigheter bakom det här.

Det måste vara ett svårt jobb att vinna tillbaka förtroendet?

– Ja, vi gör allt vi kan. Våra medarbetare ser ju vad som rapporteras i media och det är jätteviktigt för oss att vi värnar om dem. Därför jobbar vi mycket med information internt. Vi har också startat vår blogg för att försöka få ut våra egna kommentarer i de sociala medierna, säger hon och fortsätter:

– Samtidigt är det här en svår bransch eftersom det ofta handlar om enskilda fall som vi inte får berätta om på grund av sekretess. Vi måste skydda individen.

Det måste vara stressigt just nu?

– Ja så är det, men det är inte mer än rätt. Vi ska klara av att granskas.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.