Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Carema om "Vård-aga"-hånen: "Vi bryr oss inte"

Publicerad: 27 Augusti 2013, 12:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:36

Det tog inte lång tid innan Caremas nya namn Vardaga blev "Vård-aga" i de sociala medierna. Men hånen bekommer inte marknadschefen Karin Nyman.


Vardaga. Det är det nya namnet som ska få svenskarna att glömma bort skandalerna på Caremas äldreboenden.

Namnbytet presenterades vid lunch i dag och det tog inte lång tid innan Caremas nya namn började hånas i de sociala medierna.

Anledningen? Att det kan läsas som "vård-aga". Något som fått många att dra på smilbanden.

Karin Nyman, marknads- och kommunikationsdirektör på Caremas moderbolag Ambea, känner till hånen och är inte förvånad.

– När man byter namn så är det väldigt lätt att skämta om det och det görs väl med vilka nya namn som helst, säger hon till Dagens Media.

Karin Nyman poängterar att Ambea valt de nya namnen med omsorg.

– Vi är jättestolta och nöjda med Vardaga och Nytida. Det viktiga är att namnen representerar det som vår verksamhet står för och vi har fått mycket positiv feedback kring det internt.

Tänkte ni inte på att Vardaga kan läsas som ”vård-aga”?

– Det går alltid att skämta och spetsa till det så det var förväntat. Framför allt att man gör sig lustig över namnet i de sociala medierna. Vi bryr oss inte om det.

Hånen stör dig inte så mycket med andra ord?

– Nej, betydelsen av namnet är som sagt det viktigaste.

Caremas nya varumärke har tagits fram med hjälp av reklambyråerna Garbergs Project och King.

Läs också:

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.