Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Carema: Därför byter vi namn

Publicerad: 27 Augusti 2013, 09:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:36

Det skandalomsusade vårdbolaget Carema byter namn till Vardaga. En nödvändig nystart för ett varumärke som solkats ner av vanvård och kissblöjor.


Ämnen i artikeln:

Carema

Vanskötsel, outbildad personal och kissblöjor som vägs i sparsyfte. I slutet av 2011 briserade Carema-skandalen med full kraft.

Bolaget förlorade både driften av äldreboendet Koppargården och allmänhetens anseende.

Nu ska Carema tvätta sitt varumärke genom att byta namn. Caremas äldreomsorg får namnet Vardaga medan Orkidén, som är Caremas verksamhet inom funktionsnedsättning, får namnet Nytida.

Karin Nyman är marknads- och kommunikationsdirektör på Carema och hon beskriver namnbytet som absolut nödvändigt.

– Carema har fått en egen betydelse som inte stämmer överens med det arbete som våra medarbetare gör varje dag. Namnet skapar också oro hos våra boende, säger Karin Nyman till Dagens Media, och fortsätter:

– Vi behöver en neutral nystart och det kommer vi aldrig få med namnet Carema.

Enligt Karin Nyman har Carema blivit förknippat med en rad negativa saker som bolaget inte står för.

Räcker det att byta namn på verksamheten?

– Namnet i sig är bara en liten del av ett större varumärkesarbete som vi har jobbat med i ett och ett halvt år. Vi har sett över varje process i företaget. Namnet i sig kommer inte betyda ett endaste dugg men ett namn som tydligt symboliserar vad vi gör betyder allt, säger Karin Nyman och fortsätter:

– Men generellt kan man säga att debatten har varit bra för hela äldreomsorgen. Nu önskar vi att debatten breddas.

Hur har ni kommit fram till namnen "Vardaga" och "Nytida?"

– Det har varit en lång process men för vår del var det viktigt att ha svenskklingande namn och det är av den anledningen att vi har vårt ursprung i Sverige, att vi verkar i Sverige och att vi kommer fortsätta att göra det.

Är det också för att tankarna inte ska ledas till utländska riskkapitalbolag?

– Namnen ska symbolisera den verksamhet vi bedriver.

Elaka tungor skulle kunna säga att ni sminkar en gris?

– Vi kan aldrig påverka det som skrivs om oss. Vi kan bara göra ett bra jobb och fortsätta satsa på kvalitén. Vi vet att den bild som getts till allmänheten och som många generellt har om Carema inte stämmer överens med den bild som våra medarbetare och vårdtagare har av oss. Vi var bra innan och vet att vi är ännu bättre nu. Nu måste vi bara fortsätta leverera.

Bakom det nya namnet och utseendet står King och Garbergs Project.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Carema

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev