Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Cancerfonden vinner på igenkänning

Publicerad: 3 Juli 2015, 07:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:56

UPPDATERAD. En relevant fråga kombinerad med en kampanj som bygger på igenkänning är Cancerfondens recept bakom vinsten av Hetast i Almedalen.


Ämnen i artikeln:

Almedalen

Cancerfondens livvakter har under Almedalsveckan gått om kring med paraplyer för att ge folk skugga. Dessutom har #skuggakuten omtalats i sociala medier.

Idag utses kampanjen av pr-byrån Westander till Hetast i Almedalen. Juryns motivering lyder:

"Cancerfondens #skuggakuten har under veckan stillsamt belyst ett allvarligt ämne genom att tala Almedalens språk. En väl genomförd och på många sätt klassisk kampanj har uppmärksammat oss på hur man skyddar sig från hudcancer, som är den cancerform som ökar mest. Cancerfondens ljusskygga livvakter har snabbt kommit till undsättning när den svenska sommarsolen har bränt som värst."

Vad hade ni för knep nå igenom bruset här i Almedalen?

– Med glimten i ögat lyfter vi det som är typiskt med Almedalen – solen och livvakter – det ger en igenkänningseffekt, säger Lars-Gunnar Ericson, opinionsansvarig på Cancerfonden.

Hans kollega Ulrica Sundholm, intressepolitiskt sakkunnig på Cancerfonden, fyller i:

– Dessutom är hudcancer verkligen en relevant fråga. Alla är inte medvetna om hur farlig solen är och hudcancer är faktiskt den cancerform som ökar allra, allra mest idag.

Varför är Almedalen viktig för Cancerfonden?

– Det är ju en plats där vi verkligen kan träffa politiker och prata om våra frågor. Framför allt jobbar vi med sjukvårdspolitik och de landstingspolitiker som finns över hela landet samlas här. Så det är ett effektivt sätt för oss, säger Thérèse Kärrman, intressepolitiskt sakkunnig på Cancerfonden.

– Vi jobbar hårt med intressepolitik och opinion och just nu är det här alla politiker och beslutsfattare finns, då ska vi vara här också, avslutar Lars-Gunnar Eriksson.

#skuggakuten har tagits fram tillsammans med pr-byrån Juno.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Almedalen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.