Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Byrån om fakturorna: "Inte konstigt"

Publicerad: 25 september 2012, 09:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:10

Veritas vd Bijan Fahimi pratar ut om pr-byråns informationsuppdrag som har kostat Stockholms stad närmre 60 miljoner kronor.


EH

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


I en artikel i Svenska Dagbladet i dag framkom att pr-byrån Veritas har fått närmre 60 miljoner kronor från Stockholms stad för informationsprojektet Bilda bostad, som ska informera stockholmarna om hur man ombildar sin bostadsrätt.

Bijan Fahimi, vd på Veritas, anser inte att summorna som fakturerats ska ses som höga i sammanhanget.

– Det här är ett väldigt omfattande uppdrag där vi har haft många möten, utvecklat hemsidor och haft kontaktcenter. Om man ser till omfattningen och sammanhanget är det inte konstigt att det rör sig om de summor som det gör, säger han till dagensmedia.se.

Han säger emellertid även att siffrorna i Svenska Dagbladets artikel är fel.

– Det handlar inte om 60 miljoner, även om det handlar om mycket pengar. Jag kan inte siffrorna på rak arm, men mellan 2007 och 2011 låg de totala kommunikationskostnaderna på 44 miljoner kronor och runt 10 miljoner av det fakturerades av andra, säger han.

Anna Gustafsson, reporter på SvD, säger att detta är ett argument som hon har hört förut, men som inte stämmer.

– Han pratar om siffrorna exklusive moms. Siffran på 44 miljoner har han sagt även till mig, men de fakturor som jag har granskat gäller inklusive moms. Jag har varit med om detta förut, att de som vill hålla nere kostnaderna inte talar om momsen, säger hon till dagensmedia.se.

Utöver kostnaderna har SvD:s granskning även tagit fasta på att Bijan Fahimi tidigare har suttit i Folkpartiets partistyrelse. Han anser dock inte att hans bakgrund spelar in vad gäller uppdraget.

– Det är ju inte relevant. I vår bransch är det många som har sysslat med politik. Det finns knappat någon i branschen utan politisk bakgrund och det här är inte ett politiskt uppdrag. I det här landet är det tillåtet att vara politiskt aktiv.

Trots att Veritas har anlitats som experter på interkulturell kommunikation sker det mesta av kommunikationsarbetet på svenska. Bijan Fahimi ser ingen konflikt i detta.

– Vår erfarenhet är att det i vissa sammanhang är bra att översätta, och det har vi ibland gjort. Men vår erfarenhet är också att information på svenska är mer tydlig. Bara för att vi åker till förorter så behöver inte kommunikationen ske på olika språk.

Så ni har inte fått några klagomål på att informationen främst är på svenska?

– Jo, det har hänt. Men vissa saker är det svårt förstå på ett annat språk. Bostadsrättsfenomenet finns knappt på vissa språk och då är det bättre att berätta på svenska.

Ni har ju också kritiserats för att ert callcenter inte finns i fysisk form, vad säger du om det?

– Vi och kunden har tillsammans kommit på att detta är den bästa lösningen. Våra medarbetare kan svara på frågorna. När folk ringer behöver de prata med någon som har mycket kunskap och då är det en bra sak att vi svarar på frågorna. Det är inte så att vi låtsas att vi är ett externt callcenter-företag.

Kan ni inte utbilda callcenter-personalen så att de får en djupare kunskap?

– Problemet är att det inte blir lika bra. Vi på Veritas följer hela tiden uppdraget. Dessutom ligger många av våra callcenters utanför Stockholm medan vi direkt kan möta de boende. Allt blir mycket smidigare på det här sättet.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev