Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


PR

Brit Stakstons superkväll: kan vinna Spinn – och Stora Journalistpriset

Brit Stakston, som kan bli ”årets förnyare” och vinna Spinn-guld – på en och samma kväll.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 19 November 2015, 14:29
Uppdaterad: 01 November 2017, 14:25

Ämnen i artikeln:

Brit StakstonBlank spot project

Pr-branschen och journalistiken brukar beskrivas som varandras motpoler. Den ena yrkeskåren har till uppgift att få fram kundernas budskap – den andra ska granska, förklara och avslöja.

Pr-konsulten Brit Stakston har dock en fot i vardera värld.

I kväll har hon chansen att vinna pris på pr-branschens finaste gala ”Spinn” – och plocka hem Stora Journalistpriset i klassen ”årets förnyare”. Nomineringarna är för Blank Spot Project, som hon startade tillsammans med Martin Schibbye och Nils Resare.

Projektet har finansierats via crowdfunding och dess medlemmar har kunnat följa framväxten av de första reportagen digitalt via slutna Facebookgrupper.

Dagens Media ringde upp Brit Stakston för att ställa den självklara men svåra frågan:

Vilken gala väljer du ikväll?

– Hahaha, jag kanske väljer båda. Jag börjar på Stora Journalistpriset, där kommer jag att vara klockan sex. Men jag hoppas att kunna komma förbi Spinn och fira med gänget från Stakston PR och de som jobbat bakom kulisserna med kampanjen. Vi är sju stycken på plats som på olika sätt har jobbat med det.

Tror du att det har hänt tidigare att någon är nominerad i både Spinn och Stora Journalistpriset?

– Nej, det kanske är lite samtidstypiskt, men också unikt. Det är en påminnelse om vilken roll det digitala spelar för både medieprojekt och kommunikationskoncept.

– Blank Spot är för mig något som har gett mig möjligheten att pröva mina tankar om en digital folkrörelse och min lust att berätta om journalistikens roll i en demokrati.

Vad tror du om era vinstchanser ikväll?

– Man brukar ju säga att man inte vill jinxa, men nu har ju juryn i båda tävlingarna bestämt sig. Man kan ju hoppas att Thomas Mattsson har rätt, som spådde att vi ska vinna i Stora Journalistpriset. Omni är fantastiskt bra och även Kristoffer Örstadius ”hackerjournalistik”, men vi hoppas naturligtvis. Det är dock stort nog att ”bara” vara nominerade.

Och hur går det i Spinn?

– Jag tror inte att vi vinner i ”årets konsumentkampanj”, men kanske i ”årets pr-kampanj”. Det kan knappast finnas ett bättre tecken på att ett projekt har lyckats än att det nominerats till Stora Journalistpriset. Det är också det Blank Spot handlar om: att slå ett slag för journalistiken.

I kväll avslöjas vinnarna. Kolla in konkurrensen för Blank Spot Project nedan.

UPPDATERING:

Det blev inga vinster för Blank Spot Project i Spinn och Stora Journalistpriset.

De slåss om priserna

Stora Journalistpriset – Årets förnyare

Martin Schibbye, Nils Resare och Brit Stakston, Blank Spot Project:

För att de med passion för utrikesjournalistiken startat en digital folkrörelse med målet att sprida ljus över världens blinda fläckar.

Kristoffer Örstadius, Dagens Nyheter, Hackerjournalisten:

För att han på ett förnyande och för journalistiken inspirerande sätt använder programmering och hacking till att avslöja sårbarheten i vårt digitala samhälle.

Markus Gustafsson och Ian Vännman, Omni:

För att de med ständig förnyelse, i dialog med läsarna, lyckats etablera sig som Nyhetssveriges mest framgångsrika DJ:s.

Spinn – årets bästa pr-kampanj

Stakston PR med Blank Spot Project för Blank Spot Project

Prime med Don’t Drink and Dive för Trygg-hansa

Jung Relations/DDB Stockholm med English Grass för svenska trädgårdar för Svenska Spel

Prime med HemnetHemmet för Hemnet

Volontaire med Libero BabyBuzz för SCA

Edelman Deportivo med Press Play to Give för UNICEF Sweden & ABBA the Museum

Spotlight PR med Så blev Betsafe-bilen en världsnyhet för Betsafe

Volontaire med Vem syns

Spinn — årets konsumentkampanj

Stakston PR med Blank Spot Project för Blank Spot Project

Edelman Deportivo med Blind Beauty för Dove

ANR BBDO med Bright Lights, Bright Minds för Umeå Energi

Prime med Don’t Drink and Dive för Trygg-Hansa

Prime med HemnetHemmet för Hemnet

Spotlight PR med Så blev Betsafe-bilen en världsnyhet för Betsafe

Jung Relations med The Andy Warhol Art Exchange by Absolut

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.