Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

PR

Brit Stakston har störst inflytande

I samband med Spinngalan delade Cision ut pris till den pr-konsult som under året haft störst digitalt inflytande. Priset gick i år till Brit Stakston.


Publicerad 2012-11-16 08:07

Ämnen i artikeln:

Cision

Dela artikeln:

Brit Stakston är mediestrateg och partner i kommunikationsbyrån JMW. Igår fick hon ta emot utmärkelsen Cision PR Influencer Award 2012 på Spinngalan.

– Det är väldigt skoj. Det är kul att det blivit sådant genomslag för frågor som jag tycker är viktiga om kommunikativ utveckling, både företagens sätt att kommunicera men också i samhället i stort, säger Brit Stakston till dagensmedia.se.

Mätningen bygger på Cisions egen rankningsmetod som mäter både synlighet i digitala nyhetsmedier och engagemanget i sociala medier.

– Listor är egentligen ointressant, det säger ju ingenting om innehållet. Men uppenbarligen skriver jag om saker som också intresserar andra medier och får på så sätt större genomslag, säger Brit Stakston och fortsätter:

– Det är ett stort ansvar. Ibland får mina ord oförtjänt stor uppmärksamhet, vilket gör att jag kanske tystnar i frågor som inte är mina kärnfrågor. Däremot blir jag ännu tydligare i de frågor jag brinner för. Jag vill vårda plattformen på bästa sätt och skriva om frågor som engagerar.

I dag är det kundmöten och workshops som står på agendan.

– Man måste vara där ute också. Men det är kul, det är en spännande tid vi lever i, säger Brit Stakston.

Juryns motivering

Brit Stakston har genom sitt engagemang i sociala medier och genom sin välbesökta blogg skapat opinion och lyft fram aktuella frågor, vilket har skapat engagemang. Hon är mycket aktiv på framför allt Twitter och har en trogen följarskara på över 10 000 personer. I vår mätning stod Brit ut och hennes sammanlagda index över aktivitet på bland annat bloggen, Twitter, Facebook och omnämnanden i digitala nyhetsmedier gjorde henne till en solklar vinnare.

Sofia Hvenström

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.