Brit Stakston: "Almedalen inte alls så exkluderande som det beskrivs i media"

2014-06-28 08:04  

Brit Stakston, sociala medier-profil, slutar på pr-byrån JMW efter sju år. Nu vill hon leva som hon lär och slippa dåligt samvete.

I veckan meddelade pr-konsulten Brit Stakston att hon lämnar JMW, där hon varit delägare i fyra år. Beslutet kom av en längtan att fokusera på hela den digitala affären och jobba med uppdrag från början till slut.

– Det man gör som pr-byrå när man jobbar digitalt tenderar att vara kampanjverktyg och inte en strategisk del i en positionsförflyttning i kommunikationsuppdrag, säger Brit Stakston och fortsätter:

– Som delägare på en byrå får man andra roller, jag vill kunna jobba med pro bono uppdrag, utan dåligt samvete för byråns intäktsflöde. Som egen kan jag prioritera tiden som jag vill. Det blir också ett sätt att leva som jag lär, med personligt varumärkebyggande.

Vad är ditt bästa minne från tiden på JMW?

– Det fina har varit hela den här resan, att gå från "Mrs Facebook" till att se att hela branschen har omfamnat den här digitala utvecklingen. Det finns mycket kvar att göra men det har varit väldigt roligt att vara på en byrå som har drivit på den här utvecklingen.

I morgon inleds politikerveckan i Almedalen. Brits Stakston finns på plats och ska medverka i en rad seminarier. Hon ska också leda JMW:s "Godmorgon Almedalen", som i år är ett samarbete med Cision och den digitala debattplatsen Hej Digitalt, som hon är en av initiativtagarna bakom.

– Det kommer inte att bli tre män vid ett ståbord, alla människor i publiken får vara med, säger hon.

Under förra årets Almedalsvecka blev kampanjen #Sittmeddawit utsedd till "Hetast i Almedalen". Brit Stakston var en av personerna bakom kampanjen. Hon tror att hemligheten bakom kampanjens framgång bland annat var att de inte tröttade ut folk med den.

– Vi vågade låta de 251 personerna som deltog bära budskapet. Det är ett typexempel på en kampanj man hade kunnat döda på Twitter, vi hade kunnat göra så att folk tröttnade genom att tidigt retweeta allt som skrev. Man måste våga vila i att inte ta över kampanjen.

I år tror Brit Stakston att vi kommer att få se många ungdomsperspektiv i Almedalen, liksom en resning mot rasism på ett sätt som kommer att förena en mängd aktörer.

– Jag tror att vi kommer att få se en massa icketraditionella påverkansaktörer som tar plats. Almedalen betyder väldigt mycket, som en mötesplats, som en symbol för demokrati och det är något vi ska värna om. Almedalen är inte alls så exkluderande som det beskrivs i media.

Lyssna på Brit Stakstons lördagslista här:

<iframe src="https://embed.spotify.com/?uri=spotify:user:dagensmedia:playlist:1SoOZrMOfqoFxfawHED9mQ" width="300" height="380" frameborder="0" allowtransparency="true"></iframe>

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt