Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Branschen sågar Årets julklapp: "Nästa års Blocketfynd"

Publicerad: 24 November 2015, 06:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:20

Det blev ingen hjälp till människor på flykt. Årets julklapp är robotdammsugaren, en nyhet som sågas av branschen.


Ämnen i artikeln:

HUI research

Varje år sedan 1988, då bakmaskinen blev Årets julklapp, har HUI Research utsett Årets julklapp. Branschorganisationen utgår från tre kriterier: det ska vara något nytt eller aktuellt, säljas i ett stort antal exemplar och representera tiden vi lever i.

Inför årets offentliggörande hade många spekulerat i att Årets julklapp skulle bli en gåva till en välgörenhetsorganisation för att hjälpa människor på flykt. Så blev det inte.

Årets julklapp 2015 är en robotdammsugare.

– Det har länge talats om det smarta hemmet och nu kan vi på riktigt säga att vi är där. Robotdammsugaren har blivit en del av vardagen och är den nya familjemedlemmen, säger Lena Larsson, vd på HUI Research, i ett pressmeddelande.

Av reaktionerna i sociala medier att döma var personer i mediebranschen inte nöjda över HUI:s val.

"Årets julklapp är nästa års Blocketfynd. Som varje år", twittrar Fredrik Strömberg, en av KIT:s grundare.

Guldäggsgeneralen Maja Siösteen är inte heller imponerad: "Fy fan va tråkig julklapp. #åretsjulklapp".

"Det tar tydligen ca 10 år för teknik att gå från early adopter till årets julklapp" twittrar Mats Rönne. Följt av: "Och där försvann den eventuella trendfaktorn i att ha en robotdammsugare. Nothing sucks etc."

Aron Andersson, journalist på Metro, skriver:" Robotdammsugaren – bah Så b."

TV4:s programledare Jesper Börjesson går ännu längre i sin kritik: "Kan inte årets julklapp vara att vi aldrig utser årets julklapp igen?!"

Aftonbladet-skribenten Fredrik Virtanen går mot strömmen och twittrar: "Robotdammsugare – äntligen!".

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

HUI research

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.