Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Blondinbella till börsen

Publicerad: 24 juni 2009, 06:05
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Under Almedalsveckan kommer allmänheten kunna bestämma värdet på bland annat Peje Emilsson, Blondinbella och Fredrik Andersson. Pronto och Villägarna står bakom den nyinrättade börsen.


Almedalsindex ska bestämma vilken svensk opinionsbildare som har det högsta värdet. Vem som helst kan nominera konsulter, politiker eller andra som har någon anknytning till Almedalen. Genom att skicka sms bestämmer allmänheten sedan vilken av de nominerade som har högst värde.

– Nomineringen stänger vid lunch i morgon. Då får alla ett startvärde på 1.500 kronor. Varje sms som skickas till tjänsten höjer eller sänker sedan värdet på en person med 50 kronor, säger Gabriel Sundqvist, vd på pr-byrån Pronto.

Byrån tillsammans med Villaägarnas riksförbund är det som ligger bakom tävlingen. Själva handlandet drar i gång på söndag och en vinnare koras på Almedalsveckans avslutande lördag. Varje heltimme kommer resultatet redovisas på plats i Almedalen. Tävlingen kan också följas på TV4:s text-tv eller på Almedalsindex.se.

– De som är med och köper och säljer kommer att vinna symboliska priser, vi håller just nu på och funderar på ett materiellt pris, förutom äran, till den av de nominerade som får högst värde.

Hittills har drygt 40 personer nominerats. 30 personer kommer att väljas ut och noteras på börsen. Bland de nominerade syns bloggaren Isabella "Blondinbella" Löwengrip som förra året fanns på plats i Almedalen för MUF:s räkning, Primekonsulterna Fredrik Andersson och Elias Wästberg. Moderaten Anna-Maria Corazza Bildt, Kreabs Peje Emilsson, TV4:s Anders Pihlblad är andra nominerade.

– Vem som helst som har någon anknytning till Almedalen får nomineras, men vi har sagt nej till partiledare då risken är att de drar till sig för mycket uppmärksamhet på bekostnad av de andra, säger Gabriel Sundqvist.

Skulle onormalt mycket röstning uppstå på en kandidat finns möjligheten att handelsstoppa denna. En röst kostar som ett vanligt sms.

– Min uppfattning är att vi är så billiga att alla pr-konsulter borde ha råd att rösta.

Almedalsindex görs för att Villaägarnas Riksförbund vill lyfta fram duktiga opionsbildare. Pronto ser det också som ett tillfälle att visa upp byråns egna tjänster.

Finns det inte en risk att den här tävlingen blir en i mängden av alla tävlingar där opionsbildare lyfts fram i Almedalen?

– För att sticka ut har vi paketerat tävlingen på ett roligt och engagerande sätt och hoppas att det ska bli en snackis. I motsats till många andra tävlingar där det är en jury som bestämmer vinnaren kan alla på plats i Almedalen vara med och påverka Almedalsindex, säger Gabriel Sundqvist. 

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.