Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Blindfotboll nytt kampanjgrepp för Pepsi Refresh

Publicerad: 2 november 2011, 07:01
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:52

Pepsi Refresh är med och sponsrar ett projekt som ska ge nya förutsättningar för blindfotboll. Projektet bygger på koordinatorer som förmedlas via en app.


Under namnet "the sound of football" har Pepsis kampanj Pepsi Refresh tagit fram en ny teknik för blindfotboll. Tekniken går ut på att spelarnas, bollens och målens koordinater skickas till spelarna via en app som översätter koordinaterna till 3D-ljud.

För tillfället spelas blindfotboll genom att bjällror fästs på bollen och på spelarnas skor och att de seende målvakterna ropar ut instruktioner.

– Genom ”The Sound of Football” har vi tagit ett första steg mot en bättre fotbollsupplevelse. I framtiden hoppas jag att tekniken kan användas till att skapa nya hjälpmedel där människor med synnedsättning kan ”se” i vardagliga situationer med hjälp av ljud, säger Mikael Ståhl, politisk sekreterare på riksorganisationen Unga Synskadade i ett pressmeddelande.

Pepsi Refresh är en tävling där unga kan föreslå lösningar på olika utmaningar. Vinnaren vinner 100 000 kronor och coachning för att förvekliga sin idé.

Här kan du se filmen om "the sound of football"

<iframe width="442" height="249" src="http://www.youtube.com/embed/ADXOGrwiPok" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.