Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Björn Jutendahl om romandebuten: "Jag blev som besatt"

Publicerad: 7 Mars 2015, 06:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:10

Björn Jutendahl har varit såväl nordisk marknadschef på Volvo personvagnar som vd på Mindshare. Nu kan han också lägga till författare i CV:t.


Efter över 25 år i medie- och reklamvärlden föll det sig naturligt i vilken miljö Björn Jutendahls roman "Bara business" skulle utspela sig.

– Det är ingen slump att boken utspelar sig i medie- och reklamvärlden. Jag har ju arbetat i den i stort sett hela mitt vuxna liv. Varför ska jag göra det krångligare än vad jag behöver? säger Björn Jutendahl till Dagens Media och fortsätter:

– Det är en spännande värld och jag tror att många blir nyfikna. Jag har inte heller stött på så många böcker som utspelar sig i den här världen.

Varför tror du att det är så?

– Tittar man på det svenska skrivundret så är det i regel deckare som säljer, så det kanske beror på det. Min bok är ingen deckare även om det finns brott inbyggt i storyn. Svenskarna tycker väl att det är mer spännande att läsa om mord, säger Björn Jutendahl.

Tidigare har han arbetat som bland annat nordisk marknadschef på Volvo personvagnar och som vd på Mindshare. Enligt Björn Jutendahl kommer gamla kollegor som läser romanen känna igen såväl händelser som karaktärer.

– Man kommer säkert kunna gissa på vem eller vilka som ligger till grund för de olika karaktärerna. Både historien och karaktärerna är påhittade, men självklart tar man intryck av både sådant man har upplevt och människor man har träffat, säger han.

Tror du att du kommer att ha någon nytta av din bakgrund som marknadsförare när boken kommer?

– Jag hoppas det. Nu finns det i och för sig ingen stor budget för marknadsföring utan man får jobba lite smartare, till exempel med sociala medier. Men jag har jobbat ganska mycket med att sprida det här till mina kontakter, säger han.

Trots sin långa bakgrund i den tävlingsinriktade reklambranschen säger Björn Jutendahl att han ändå var väldigt nervös när boken skickades in till de olika förlagen.

– Det var nästan högtidligt att lägga manuset på brevlådan. Jag gick iväg och köpte påsar från posten där det fick plats 300 A4-sidor och sedan lämnade jag in det. Jag visste att de allra flesta förlag skickar brev där det står "tack, men nej tack" så när två förlag hörde av sig kändes det såklart fantastiskt.

Enligt Björn Jutendahl skrev han minst 60 timmar i veckan när han väl hade börjat.

– Jag var helt besatt under de där månaderna, så roligt tyckte jag att det var. Jag är en sådan som gör allt till 110 procent så det var inte förrän jag slutade som chef jag fick tiden till att skriva.

Vilka svårigheter stötte du på under arbetet?

– Varken att hitta på en story eller karaktärer var svårt, det svåra var att berätta. Jag har skrivit mycket rapporter och annat jobbrelaterat i mina dagar och det är ju inte alls samma sak som att skriva en roman, säger Björn Jutendahl.

Har du redan börjat fundera på en ny bok?

– Jag har storyn till en ytterligare bok klar, och jag har börjat skriva lite på den också. Men det beror på hur "Bara business" tas emot. Om många gillar den kommer det ju vara inspirerande, men skulle det vara tvärtom så påverkar det ju naturligtvis lusten åt andra hållet.

Björn Jutendahls lördagslista på Spotify:

<iframe src="https://embed.spotify.com/?uri=spotify%3Auser%3Adagensmedia%3Aplaylist%3A734mkiIwmCbsaqncQ8kiUA" width="300" height="380" frameborder="0" allowtransparency="true"></iframe>

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.