Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Barilla: ”Skulle aldrig ha en homosexuell familj i reklamen”

Publicerad: 26 September 2013, 14:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:31

Barillabossens uttalande väcker vrede över världen.


Som Dagens Media tidigare har berättat finns en allt större medvetenhet bland svenska annonsörer kring frågan om vilka man väljer att visa i sin reklam.

Ving, Halebop och Björn Borg är några av annonsörerna som vågar gå ifrån den heteronormativa mall som styrt reklambranschen i decennier.

Den italienska pastajätten Barilla gör tvärtom.

Bossen Guido Barilla gav följande besked i italiensk radio:

”Jag skulle aldrig göra en annons med en homosexuell familj”.

Han tillade:

”Om homosexuella inte gillar det kan de äta något annat”.

Det uppger The Independent och QX.

Uttalandet har lett till krav på bojkott av Barilla, ett av världens största pastamärken, från grupper som verkar för homosexuellas rättigheter.

Barilla marknadsför sig just nu i Sverige med devisen "Upplev kärlek på italienska".

UPPDATERING:

PRENUMERANT? LÄS DAGENS MEDIAS DOKUMENT:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.