onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Bankerna ligger platt i proteststormen

Publicerad: 8 februari 2012, 10:47
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:33

Broschyrer och information på hemsidan – och att inte göra någonting. Det är bankernas strategier ut för att hantera proteststormen mot deras växande marginaler.

Ämnen i artikeln:

HandelsbankenSEB

HW

Henrik Widell


Allmänhetens ilska över bankernas bolåneräntor startade då riksbanken i december förra året sänkte reporäntan och bankerna visade sig ovilliga att följa.

Bankernas miljardvinster hamnade i fokus, och när finansminister Anders Borg i veckan gick ut och kallade bankernas marginaler för provocerande, då fick protestbrasan nytt liv.

Citatet slogs upp stort i flera medier och Aftonbladet bedriver för närvarande kampanjjournalistik mot bankerna under parollen ”Ränteupproret”. Protestlistor samlas in och bankerna hårdgranskas. Senast i dag får SEB:s vd Annika Falkengren försvarar bankens vinst på 3,2 miljarder kronor under förra kvartalet.

Så vad gör bankerna för att hantera pr-krisen? Johan Lagerström, informationschef på Handelsbanken berättar:

– Egentligen inget alls. Handelsbankens roll är att vara en underleverantör till den riktiga ekonomin, att vara en bra bank som kunderna har nytta av, inte att vara deltagare i en politisk debatt. Det får andra sköta.

Men finns det inte en risk att bankernas anseende tar stryk av den här debatten?

– För Handelsbankens del så hamnar vi relativt ofta i olika anseendeundersökningar och våra kunder är nöjda med oss.

Viveka Hirdman-Ryrberg, informationsdirektör på SEB, berättar att banken har som policy att vara så transparanta mot sina kunder som möjligt.

– Därför redovisar vi på vår hemsida, som enda bank, våra upplåningskostnader. Sedan sätter vi, utifrån våra kostnader, ett pris för varje kund. Av det medierna skriver kan man tro att det finns ett 100-procentigt samband mellan bankernas boräntor och reporäntan, men så är det inte.  

Men räcker den här informationen för att motverka de upprörda känslorna som finns där ute?

– Vi har precis i dagarna tagit fram en broschyr som vi delar ut till alla dem som vill ha. I den beskriver vi hur vi sätter boräntan, hur det fungerar och i broschyren finns också en ordlista. Medierna har också en viktigt pedagogisk roll i det här.

Hur ser du på Anders Borgs uttalande om bankernas provocerande marginaler? Han om någon borde väl veta hur ekonomin fungerar?

– Vi kan bara kommunicera hur vi kan agera men det är väldigt svårt för oss att gå i polemik mot finansministern.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev