Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Bad Bull vann över Red Bull

Publicerad: 2 Augusti 2011, 13:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:03

En långdragen varumärkestvist har avgjorts sedan Högsta förvaltningsdomstolen vägrat att pröva huruvida varumärket Bad Bull Entertainment bör upphävas.


Det var 2007 som Bad Bull Entertainment – som bland annat sysslar med layouttjänster – fick energidryckstillverkaren Red Bull att se rött.

Red Bull ansökte då om att Patent- och registreringsverket skulle upphäva varumärket Bad Bull och använde bland annat argumentet att "red" och "bad" låter fonetiskt lika varandra.

"Rent konceptuellt är varumärkena väldigt lika. Orden ”bad” (dålig, elak) och ”red” (röd) är lika välkända av svenska konsumenter och man kan säga att dessa ord ingår i genomsnittssvenskens grundläggande engelska vokabulär. Båda orden har specifika betydelser och ger samma associationer.  Färgen röd signalerar aggressivitet och styrka, särskilt i kombination med ordet ”bull”, men associeras även till blod, passion, mod och vrede. Detta framgår av ett utdrag ur encyklopedin Wikipedias engelska artikel om färgen röd", skriver Red Bull i sin ansökan.

Patent- och registreringsverket ansåg dock inte att de två varumärkena är förväxlingsbara och underkände därför Red Bulls krav.

Red Bull överklagade då ärendet till Patentbesvärsrätten, som även de underkände ansökan.

"Lika med PRV finner rätten att märket Bad Bull Entertainment distanserar sig såväl visuellt, fonetiskt och konceptuellt från Red Bulls märken innehållande märkesdelen Red Bull eller bilden av en "dubbel- tjur” för att inte vara förväxlingsbart med dessa. Samma bedömning görs angående förväxlingsbarheten med gemenskapsvarumärket Red Bull", skriver Patentbesvärsrätten.

Red Bull gav sig dock inte och överklagade istället ärendet till Högsta förvaltningsdomstolen. Men inte heller där fick energidrycksjätten något gehör.

Därmed får Bad Bull Entertainment – som är registrerat av en Borlängebo – behålla sitt varumärke.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.