Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Åtta svenska lejon i PR

Publicerad: 18 Juni 2012, 18:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:18

Inte heller i PR blev det några finare valörer för de svenska byråerna. Däremot fem silver och två brons.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2012

Visit Sweden och Svenska Institutets hypade kampanj ”Curators of Sweden” av Volontaire fick nöja sig med ett silver i Cannes Lions.

Prime belönades med tre silver – ett för Comforts ”Plumbers without borders” och två för Abbas ”Kids’ kitchen” – och ett brons för Telias ”No news is big news”.

Forsman & Bodenfors tog hem ett silver för Göteborgsoperan och kampanjen ”Mis matsch”.

Det blev även ett brons, för Saatchi & Saatchis och MSL:s ”Ariel Fashion Shoot”, som det tidigare gått bra för i internationella tävlingar.

Grand Prix i PR gick till JWT i Puerto Rico och kampanjen ”The most popular song” för Banco Popular. Byrån lyckades bland annat att få ett av de största salsabanden – El Gran Combo –  att ställa upp med sin mest populära låt, som hyllar lathet och att leva på bidrag, i kampanjen. Bandet fick dock byta ut texten och i de nya versionen var budskapet det motsatta.

69 av totalt 1130 inskickade bidrag belönades i PR. Svenska byråer hade skickat in 54 bidrag och fick nio nomineringar.

Kolla in alla vinnare i dokumentet här uppe till höger.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2012

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.