Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

"Att ta bort reklamskatten skulle kunna motverka tidningsdöden"

Publicerad: 10 September 2014, 11:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:29

Så här tycker de åtta riksdagspartierna om branschens viktigaste frågor.


Reklamskatten

Skatt på annonser. TU, bland andra, vill slopa skatten eftersom den anses orättvis. I praktiken beskattas 35-40 dagstidningar på detta sätt – men inte radio, tv, direktreklam, de flesta tidskrifter och internet, enligt TU. Enligt finansdepartementet kostara det 280 miljoner kronor att slopa skatten. Riksdagen beslutade 2002 att reklamskatten ska avskaffas, beslutet är ännu inte verkställt.

Per Lodenius

Parti: Centerpartiet

Kulturpolitisk talesperson, ledamot i Kulturutskottet

– Vi har länge drivit att vi vill avskaffa den. Den är hämmande. Men det här en skatt som är svår att komma åt eftersom den har funnits länge. Det är svårt veta varför beslutet att slopa den inte har genomförts. Men problemet med vissa skatter, som den här, är att det även finns andra regler kopplade till den. På så sätt kan det vara svårt. Men vi vill att den avskaffas.

Ulf Nilsson

Parti: Folkpartiet

Vice ordförande i Kulturutskottet

– Vi tycker den ska avskaffas, det har vi haft på vårt program länge. Det här tycker även riksdagen. Och det är en viktig punkt på dagordningen att nu se till att den verkligen avskaffas. Man har prioriterat andra skatter, men jag tror inte det finns någon principiell skillnad mellan oss i Alliansen. Folkpartiet tycker hur som helst att vi ska slopa skatten snart, för den har stor betydelse för många mindre tidningar, och det skulle kunna motverka tidningsdöden.

Agneta Börjesson

Parti: Miljöpartiet

Ledamot i kulturutskottet

– Vi har inte lagt några förslag om förändringar. Däremot ser vi att det är en omdebatterad skatt som inte fungerar speciellt bra. En orsak att skatten finns kvar – trots beslut om att den ska bort – är nog att de flesta svenskar är negativa till reklam och vill ha något som begränsar, och då hänger ändå den här idén om att begränsa med en skatt kvar.

Gustaf Hoffstedt

Parti: Moderaterna

Ledamot i Kulturutskottet

– Vi vill se att den avskaffas, den är obsolet och funkar inte i det medielandskap vi har. Vi har velat det länge, men vi måste hitta ett utrymme att bekosta detta. Varje krona vägs mot andra kostnader. Och då är svaret att hittills har andra utgiftsökningar och ökningar eller skattesänkningar prioriterats högre. Men frågan blir mer och mer aktuell för varje år som går.

Andreas Carlson

Parti: Kristdemokraterna

Mediapolitisk talesperson, suppleant i Kulturutskottet.

– Vi tycker att den ska avskaffas. Det är orimligt med en skatt på en kvalitetsprodukt som det här rör sig om, en tidning. Men inte på direktreklam-utskick. Den här frågan kanske inte löser finansieringsproblemen för mediebolagen – som finns i och med omstruktureringen som sker – men det blir en extra börda för de mindre lokaltidningarna. Dessutom drabbar skatten även ideella föreningar, som lyckas dra in sponsring. För till exempel Mullsjö innebandy rör det sig om 100 000 kronor om året, vilket är mycket pengar för föreningen.

Gunilla Carlsson

Parti: Socialdemokraterna

Ordförande i Kulturutskottet

– Vi håller fast vid det tidigare riksdagsbeslutet om att ta bort reklamskatten. Eller i alla fall reducera den. Men vi kan inte säga när det kommer bli, det hänger ihop med när ekonomin tillåter. Vi har inte budgeterat med kostnaden att den skulle tas bort. Att den finns kvar än i dag trots att alla partier vill ta bort eller reducera den är en ekonomisk fråga.

Aron Emilsson

Parti: Sverigedemokraterna

Kulturpolitisk talesperson

– Vi har bara börjat titta översiktligt på den frågan, men vad vi har förstått från branschen är att det finns ett rättviseproblem med hur den är utformad i dag. Om den ska slopas eller inte, eller hur den ska jämnas ut, det har vi sagt att vi får se över under kommande mandatperiod. Där har vi inte satt ner foten ännu. Men vi har uppfattat frågan och förstått att det är ett problem, men behöver lyssna in argumenten mer.

Lars Ohly

Parti: Vänsterpartiet

Kulturpolitisk talesperson, ledamot i Kulturutskottet

– Vi har varit emot den väldigt länge, och vi jobbade för att avskaffa den redan under en rödgrön regering 2006. Vi är fortsatt emot den, men har inte lagt in det som en kostnad i budgeten. Vi tycker man bör ha en bredare överenskommelse innan man gör så. En bra fråga är varför den ännu finns kvar då jag ännu inte hört någon som taget den i försvar.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.