Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


PR

"Arv och ursprung är viktigare"

Kinesiska bolagen Pang Da och Youngman skriver avtal om att köpa Saab. Varumärkesexperten Christian Ihre på Lynxeye kommenterar affären på dagensmedia.se.


Publicerad 2011-10-28 07:27
Uppdaterad 2015-12-06 14:52

Ämnen i artikeln:

Saab

Dela artikeln:

Enligt uppgifter har kinesiska bolagen Pang Da och Youngman tecknat en avsiktförklaring om att köpa alla aktier i Saab Automobile - ett land långt från det svenska ursprunget både geografiskt och kulturellt.

Christian Ihre, partner och grundare på varumärkesbyrån Lynxeye:

– Jag tror inte att affären betyder så mycket för varumärket. Volvo är redan där med Geely och jag tycker inte att det har påverkat Volvos varumärke alls. Många trodde att Jaguar skulle lida av att bli indiskt men det har det absolut inte gjort. Det verkar som att konskumentlogiken är att bilens arv och ursprung är det viktiga, snarare än vem som är ägare, säger han.

Så Saabs utdragna kris påverkar varumärket desto mer?

– Saabs diverse kriser har nästan gjort varumärket än mer nitiskt. Det är ett varumärke som överlever och ur askan kommer det ändå fram bra bilar att beundra. Egentligen tror jag att om Saab klarar av det här och börjar leverera bilar igen så blir krisen snarare en stark aspekt av varumärket. De som är Saab-entusiaster räknar redan in den i varumärket.

Tror du att ett kinesiskt övertagande av Saab påverkar varumärket mer i Sverige eftersom bolaget har sitt ursprung här?

– Det kan påverka den svenska inställningen lite. I Sverige köper man Saab av patriotiska skäl vid sidan av alla andra skäl och den patriotiska anledningen vattnas ju långsamt ur. Men så länge fabriken finns i kvar i Trollhättan kommer varumärket att ha en stark koppling till Sverige.

Har Volvos varumärke vattnats ur på det sättet i Sverige?

– Nej och det har nog att göra med att bolaget pratar mycket om det svenska arvet och så länge man gör det kommer nog den patriotiska anledningen att finnas kvar.

Synnöve Almer

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.