Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Ariana Huffington krävde första klass – och 500 000 kronor

Publicerad: 1 Juli 2009, 08:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18

TU:s vd Anna Serner avslöjar varför Ariana Huffingtons nobbades och berättar vad TU egentligen gör i Almedalen.


Under årets Almedalsvecka har hittills ingen profil dragit åt sig allas uppmärksamhet på det sett som Karl Rove gjorde 2008, och den då nykläckta pr-konsulten Göran Persson gjorde 2007.

Tidningsutgivarna, TU, hade dock chansen att skapa ett av Almedalsveckans mest högprofilerade arrangemang genom att flyga hit företrädare för den omtalade amerikanska politiska nyhetssajten Huffington Post.

Men kraven från sajtens grundare Ariana Huffington blev för mycket för TU.

– Hon ville ha 68.000 dollar (omkring 530.000 kronor) och förstaklassbehandling hela vägen för att komma hit. Då kände vi att någonstans går gränsen, säger Anna Serner, vd för TU.

Istället fick TU nöja sig med Huffington Posts nyhetschef Katharine Zaleski, som tillsammans med bland andra Per Schlingman och Ibrahim Baylan diskuterade bloggares inflytande i val.

– Vi är jättenöjda med att Katharine Zaleski kom och det var ett väldigt lyckat och välbesökt seminarium, säger Anna Serner.

Notan för att flyga hit Katharine Zaleski landade på ungefär 100.000 kronor. TU lägger i år totalt 300.000 kronor på att synas i Almedalen, där organisationen ordnar totalt fyra egna arrangemang.

– Målet är att TU ska framstå som en intressant och intresserad aktör. I Almedalen finns många opinionsbildare och beslutsfattare och vi är här för att stärka vårt varumärke som en trovärdig aktör.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.