Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

”Årets sexist” American Apparel ansöker om konkursskydd

Publicerad: 5 oktober 2015, 09:10
Uppdaterad: 6 december 2015, 20:26

UPPDATERAD. American Apparel, som fått stark kritik för sin sexistiska reklam, ansöker om skydd mot konkurs.


Ämnen i artikeln:

American apparel

Det amerikanska klädmärket American Apparel har väckt debatt under flera års tid på grund av sina kontroversiella reklamkampanjer, som anklagats för att vara grovt sexistiska.

Ett exempel är klädkedjans ”unisexannonser” i vilka kvinnor poserade med naken underkropp, medan männen var fullt påklädda.

Företagets klädbutiker har vid flera tillfällen vandaliserats till följd av liknande kampanjer och förra året utsågs American Apparel till ”Årets sexist” av bloggaren och fotografen Tomas ”Genusfotografen” Gunnarsson.

För drygt ett år sedan fick vd:n och grundaren Dov Charney, som anklagats för sexuella trakasserier vid flertalet tillfällen, sparken med hänvisning till misstankar om tjänstefel och sedan dess har bolaget kämpat med vikande försäljningssiffror. Nu har bolaget ansökt om skydd mot konkurs, enligt NY Times.

Bolaget uppger samtidigt att det har fått stöd från 95 procent av långivarna för en omstruktureringsplan. Enligt Wall Street Journal kommer omstruktureringen bland annat att innebära stängningar av butiker.

LÄS OCKSÅ:

 

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

American apparel

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.