Gå direkt till textinnehållet

”Årets sexist” American Apparel ansöker om konkursskydd

UPPDATERAD. American Apparel, som fått stark kritik för sin sexistiska reklam, ansöker om skydd mot konkurs.

Det amerikanska klädmärket American Apparel har väckt debatt under flera års tid på grund av sina kontroversiella reklamkampanjer, som anklagats för att vara grovt sexistiska.

Ett exempel är klädkedjans ”unisexannonser” i vilka kvinnor poserade med naken underkropp, medan männen var fullt påklädda.

Företagets klädbutiker har vid flera tillfällen vandaliserats till följd av liknande kampanjer och förra året utsågs American Apparel till ”Årets sexist” av bloggaren och fotografen Tomas ”Genusfotografen” Gunnarsson.

För drygt ett år sedan fick vd:n och grundaren Dov Charney, som anklagats för sexuella trakasserier vid flertalet tillfällen, sparken med hänvisning till misstankar om tjänstefel och sedan dess har bolaget kämpat med vikande försäljningssiffror. Nu har bolaget ansökt om skydd mot konkurs, enligt NY Times.

Bolaget uppger samtidigt att det har fått stöd från 95 procent av långivarna för en omstruktureringsplan. Enligt Wall Street Journal kommer omstruktureringen bland annat att innebära stängningar av butiker.

LÄS OCKSÅ:

 

Publicerad 2015-10-05 09.10Uppdaterad 2015-12-06 20.26

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: