Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Apoteket: "Fantastiskt utifrån det vi varit med om"

Publicerad: 6 Maj 2011, 06:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:11

Ikea har för första gången på många år petats ner från tronen i Anseendebarometern. I år är Apoteket svenskarnas favorit.


Ämnen i artikeln:

IkeaApoteket

Bakom undersökningen – där 14 000 svenskar svarat på vad de tycker om de största företagen i Sverige – står Nordic Brand Academy.

På Apoteket – som i dag har det högsta anseendet bland svenskarna – är glädjen stor över att ha petat ner Ikea från toppen.

– Det är jättekul och känns fantastiskt utifrån det vi varit med om med hela avregleringen. Vi satsade mycket på att etablera oss i den nya marknaden, säger Apotekets varumärkesdirektör Eva Fernvall och fortsätter:

– Samtidigt är vi ödmjuka. För konsumenterna är det ännu inte solklart vad som är Apoteket och vad som är annat. Vi måste fortsätta jobba hårt.

Är anseendet hos svenskarna något ni jobbat extra hårt med?

– Ja det kan man säga. Redan 2006 arbetade vi fram en ny vision och en varumärkesplattform. Sedan har jag mätt hur vi uppfattas efter varje kvartal. Både i relation till anseendet men också efter kampanjer. Vi vill se hur konsumenterna tycker att vi bör vara.

Hur viktig är den här utmärkelsen för er?

– Det är så klart jättekul. Framför allt för våra medarbetare. Det här är något som vi verkligen byggt tillsammans och det blir en intern stolthet som är jätteviktig i ett sådant här läge, säger hon och fortsätter:

– Det här ger oss också inspiration och kreativitet för att tänka vidare i nästa steg. Gillar man det vi gör i dag vågar vi testa något nytt nästa dag. Det gäller att inte bli statiska utan att våga göra nya saker.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

IkeaApoteket

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.