Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Anders Westgårdh till attack: "GT ljuger och överdriver"

Publicerad: 29 Maj 2013, 13:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:44

GT:s anklagelser om smygreklam i Aftonbladet har retat upp Anders Westgårdh rejält. Nu går han till motattack och anklagar tidningens chefredaktör Frida Boisen för att driva opinion på nyhetsplats.


Ämnen i artikeln:

ExpressenWelcomGT

Tidigare i dag publicerade GT en artikel samt en krönika där tidningens chefredaktör Frida Boisen går till attack mot Welcom-grundaren och Aftonbladet-krönikören Anders Westgårdh.

Anledningen är att Anders Westgårdh tidigare skrivit en krönika där han kritiserar GT:s kampanj för en folkomröstning om vägtullar i Göteborg. Detta samtidigt som Welcom haft uppdrag för Trafikverket som ansvarar för Västlänken, ett projekt där vägtullarna ingår. 

Men Anders Westgårdh slår ifrån sig anklagelserna om textreklam. Han tycker inte heller att han sitter på dubbla stolar.

– Det är ett barockt påstående och jag tycker att GT blandar ihop korten på ett ganska så fult sätt för att få sin egen story att hålla. Som kommunikationsbyrå har Welcom uppdraget att arbeta med samhällsinformation för projektet Västlänken. I uppdraget ingår inte någon form av pr-arbete. Det är också viktigt att belysa att jag själv inte arbetar i uppdraget, säger han till Dagens Media.

Han anklagar också Frida Boisen för att ljuga i sin krönika.

– Till skillnad från GT behöver jag varken ljuga, insinuera eller överdriva. Sanningen är att jag aldrig har skrivit – varken positivt eller negativt – om Västlänken. Det jag har gjort är att ventilera mina bekymrade synpunkter kring Göteborgs framtid, och min syn på GT:s populistiska kampanj för en folkomröstning, säger Anders Westgårdh och fortsätter:

– Sen att GT väljer att skriva att jag gör reklam för Västlänken tror jag beror på att de vill att det ska uppfattas på det sättet. 

I artikeln från GT ställer reportern frågan: ” det är inte så att det går att köpa sig in i krönikorna i Aftonbladet?”. Det är en fråga som upprör Anders Westgårdh.

– Det mest makalösa är att GT, genom frågan, insinuerar att det skulle vara möjligt att köpa sig in i Aftonbladets kolumner. Det är en oerhörd anklagelse, både mot Aftonbladet och Trafikverket.

Vad tycker du om att det är just GT som anklagar dig för textreklam?

Desperationen lyser igenom hela publiceringen, och som gammal GT-medarbetare och före detta chefredaktör blir jag uppriktigt ledsen över hur lågt min gamla tidning har sjunkit. Han fortsätter: 

– GP skrev i en ledarspalt att GT:s kamp om folkomröstning för trängselskatt var en skickligt genomförd pr-kupp av en döende tidning. Med sorg i hjärtat måste jag tyvärr hålla med.

Han riktar också mycket hård kritik mot GT:s kampanj.

– Jag tycker inte att en tidning ska driva opinion på nyhetsplats, opinion hör hemma på ledarsidan. Det hela handlar om en pr-kampanj för att få publicitet, men det har inte varit särskilt lyckat.

Varför talade du inte om att du drev en pr-byrå som jobbade för Trafikverket i din kolumn?

– Det kan jag inte svara på. Tanken föll mig aldrig in att berätta det i kolumnen och jag har aldrig övervägt att blanda ihop rollerna som pr-konsult och kolumnist. Jag har heller aldrig lekt med tanken att göra reklam för någon av Welcomes kunder.

Frida Boisen ger dock inte mycket för Anders Westgårdhs kritik.

– Granskningen av Anders Westgårdhs dubbla stolar och de okända miljonerna är självklart obekväm för honom men man ska komma ihåg att det är fler branschpersonligheter än GT som ser problemet med Anders roller, säger hon och hänvisar till tidningsutgivarnas vd och chefsjurist Per Hultengård:

– Han säger till GT att han absolut tycker att man som krönikör ska tala om att man är verksam i den här frågan i ett pr-företag. Och Aftonbladets egen chefredaktör och ansvarig utgivare Jan Helin säger till GT att han tycker "att det är möjligt att det ska framgå" att Anders sitter på två stolar så att man som läsare själv kan ta ställning.

Läs Frida Boisens krönika här.

Frida Wickberg


Ämnen i artikeln:

ExpressenWelcomGT

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev