Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Amelia attackerar Handelsbanken

Publicerad: 4 Juli 2011, 08:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:05

Tidningen Amelia kickade idag igång en kampanj för jämställda styrelser, tillsammans med Studio Total.


Studio Total har i flera dagar försökt att hajpa sitt evenemang, som, enligt pr-byrån, kommer att leda till att "en ny lag skrivs inom ett år" och att "svensk politik för alltid förändras".

Idag klockan 11.00 gick startskottet, när Studio Total och Bonnier-tidningen Amelia hängde upp en stor banderoll, med texten "Här bestämmer män – vi tänker ändra på det", över Handelsbankens skyltfönster i Visby.

Ett 30-tal representanter från medierna var på plats, däribland TV4:s Ulf Kristoffersson och TT.

– Handelsbanken är ett företag vars styrelse endast består av 3 kvinnor av totalt 12. De tillhör också en ägarsfär som säger att kvinnorrepresentation inte är intressant. Men denna skylt skulle kunna sitta på väldigt många ställen i Visby och Sverige, säger Amelias chefredaktör Åsa Lundegård.

Amelia startar nu en kampanj, som ska gå i tidningen, med det uttalade målet att en lag ska stiftas som resulterar i jämställda styrelser.

När dagensmedia.se efter pr-jippot frågade Åsa Lundegård varför hon tror att Amelia ska lyckas driva igenom en kvoteringslag, vägrade hon att använda ordet "kvotering".

– Vi driver inte ett krav på kvotering. Vi driver ett krav på jämställda styrelser, säger Åsa Lundegård.

Vilken lag är det ni vill se stiftad om inte en kvoteringslag?

– Det är möjligt att den enda lagen som kan ändra på detta är en kvoteringslag. Men innan vi landar där är det viktigt att vi kan problematisera varför män väljer andra män in i styrelser.

Amelia har valt att samarbeta med byrån Studio Total i jämställdhetskampanjen. Studio Total har tidigare väckt stor uppståndelse i Almedalen, med spektakulära jippon som FI:s och Gudrun Schymans pengabål ifjol. Dagens aktivitet var betydligt mer konventionell.

Vad är det egentligen Studio Total har hjälpt er med?

– De har hängt upp den här skylten, säger Åsa Lundegård, något skämtsamt, och fortsätter:

– Detta är en del av en kampanj som vi nu genomför med tidningen.  Vi och Studio Total har jobbat mycket med detta gemensamt under våren.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.