Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Amanda Schulman KO-anmäls för vinreklam på Instagram

Publicerad: 26 Mars 2015, 11:44
Uppdaterad: 11 Maj 2016, 12:42

Amanda Schulmans bild på en "Perfect Day"-bag-in-box på en sandstrand fick över 2 600 gillningar på Instagram. Nu anmäls bilden till Konsumentombudsmannen.


Ämnen i artikeln:

Perfect DayAmanda Schulman

Personen som har valt att anmäla bilden är Erika Nylander, vd på Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL).

I ett mejl till Emma Hedge, jurist på Konsumentverket, skriver Erika Nylander bland annat att bilden är ett av de grövsta övertrampen hon har sett gällande marknadsföring av alkoholhaltiga drycker.

– Det här bryter mot alkohollagen på allra tydligaste sätt. På SVL jobbar vi mycket med hur våra medlemmar ska följa våra rekommendationer och alkohollagen, säger Erika Nylander till Dagens Media och fortsätter:

– Vi har ett egenåtgärdssystem där vi utbildar och jobbar för ansvarsfull marknadsföring. Det blir problematiskt när en aktör som inte är engagerad i branschen bryter mot det här. Hon uppmuntrar till konsumtion och riktar sig mot ungdomar på ett glasklart sätt, vilket den seriösa branschen inte skulle göra.

I bildtexten uppmuntras följarna att besöka Systembolaget.se och beställa boxen. Erika Nylander har främst reagerat på formuleringen "Mycket viktigt att det sker nu. Annars så kommer vi och ni inte kunna biba i sommar". Erika Nylander tolkar det som att Amanda Schulman påstår att det inte blir någon sommar utan en låda Perfect Day.

– Det är väldigt svårt för den seriösa näringen att kämpa för ansvarsfull alkoholmarknadsföring när det finns frifräsare vid sidan av som stjäl marknadsandelar på vår bekostnad. Det kan vi inte acceptera, säger Erika Nylander och fortsätter:

– Instagrambilden är en tydlig uppmuntran till konsumtion. Bland annat skriver hon att det är viktigt att följarna köper bag-in-boxen nu, annars kan de inte "bib:a" i sommar. Dessutom skriver hon "Gör ni det här nu? Kommentera!". Det är en direkt uppmuntran till konsumtion.

Erika Nylander hävdar också att många av Amanda Schulmans följare är ungdomar under 25 år, vilka man inte får rikta sig till med marknadsföring av alkohol.

– Jag visste inte själv att det här har blivit anmält. Jag kan inte kommentera det, säger Amanda Schulman till Dagens Media.

Senare under dagen raderade Amanda Schulman den anmälda bilden.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Perfect DayAmanda Schulman

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.