Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Almedalsbevakningen ökar

Publicerad: 25 juni 2009, 13:56
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Medierapporteringen i anslutning till Almedalsveckan har ökat med 43 procent sedan 2004.


Under Almedalsveckan 2004 skrevs totalt 102 artiklar inför, under och efter Almedalsveckan. Förra året hade den siffran stigit till 146, vilket motsvarar en ökning på 43 procent.

Trenden över tid har varit att medierna rapporterat allt mer om icke politiska organisationer, men att politikerna under 2008 lyckades vrida tillbaka strålkastarljuset på sig själva.

Under valåret 2006 var de två mest välbevakade grupperna i Almedalen medieaktörer och politiker. 41 artiklar skrevs om medieaktörerna och 82 om politikerna. Under 2008 var förhållandet mellan de två kategorierna 120 mot 14 till politikernas fördel.

– Vi ser en ”mer av allt”-trend i bevakningen, men det är alltjämt de tunga politikerna som bevakas mest och vi ser även en ökning under de granskade åren. Många aktörer som åker till Almedalen riskerar att bli besvikna om de baserar sitt upplägg på att nå ut brett via nationella medier, säger Martin Ågren, analysexpert på Hill & Knowlton i ett pressmeddelande.

Bland de politiska partierna tilldrar sig socialdemokraterna störst medialt intresse. Över åren har de alltid varit det mest bevakade partiet, utom 2007 då det skrevs lika många artiklar om Moderaterna, 14 stycken. 2007 var för övrigt det år under perioden då mediernas intresse var särklassigt sämst, bara 96 artiklar skrev, jämfört med 146 under toppåret 2008.

Andra saker värda att notera:

• Jobben är den enskilda sakfråga som uppmärksammas mest, men miljöfrågorna uppmärksammas allt mer

• Moderaterna och Centerpartiet har under de gångna åren haft en tydligt uppåtgående trend

• SIDA är den enskilda myndighet som uppmärksammas mest

• Bland näringslivsföreträdare utmärker sig främst fordons- och energibolagen

• Männen dominerar genomgående:70-80 procent av alla enskilda personer som uppmärksammas är män

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.