Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

”Almedalens pr-jippon är skit”

Publicerad: 5 Juli 2012, 13:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:17

Den stora mängden pr-byråer och deras aktiviteter förstör det demokratiska samtalet under politikerveckan. Det säger journalisten och författaren Lena Andersson.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenPolitikerveckan

Mellan 600-700 journalister är ackrediterade till Almedalen i år – men är den stora mängden resurser som redaktionerna satsar rimligt med tanke på det demokratiska utfallet?

Det var huvudfrågan i bokförlaget Atlas och Agenda PR:s seminarium ”Har medierna gjort Almedalen till ett spektakel?”. Utgångspunkt för seminariet var statsvetaren Maria Wendts bok ”Politik som spektakel”. Och kritiken mot politikerveckan var bitvis hätsk.

– Fokuseringen på liverapporter, snabba analyser och den stora mängden utspel borgar inte för en kritisk och analyserande journalistik. Det är ett trist slöseri att man inte kan få till ett politiskt samtal på en lite högre nivå trots alla politiker som är på plats, sade Maria Wendt under seminariet.

Hon lanserade också flera förslag på hur politikerveckan skulle kunna göras bättre.

– Kanske kan man flytta politikerveckan från Gotland och lägga den i ett regnigt november i Landskrona eller Flen?

Men Maria Wendt fick också hård kritik av panelen, bestående av Cecilia Roos, ansvarig för samhällskontakter på SR, författaren och journalisten Lena Andersson, SR-journalisten Inger Arenander och Erik Fichtelius, vd på UR.

– Almedalens hot mot demokratin är våldsamt överdrivet i den här boken, sade Inger Arenander under seminariet.

Även Erik Fichtelius uttryckte kritik mot bokens tes.

– Du har bestämt dig för att det är ett jippo du ska beskriva men jag vill hävda att Almedalen har ändrat karaktär. Det är inte längre bara en medieföreteelse utan ett politiskt samtal, sade han och fortsatte:

– Det är så många som anordnar seminarium här att det inte längre går att anordna ett seminarium i en fåfäng förhoppning om att få till en artikel i tidningen. Däremot bidrar den navelskådande och narcissistiska journalistiken till att det blir ett spektakel.

Lena Andersson passade samtidigt på att ge en rejäl känga till de pr-byråer som är på plats i Almedalen.

– Pr-jippon är skit. De förstör jättemycket. Som journalist går jag hela tiden runt och oroar mig för att gå i en fälla och bli lurad. Man måste ständigt hålla vakt på att inte bli lurad och det är förödande, sade hon och fortsatte:

– Jag tror att pr-byråerna biter sig själva i svansen. Det blir bara larv av alltihopa.

Inger Arenander höll med:

– Samtidigt tror jag att motsvarande känsla finns hos politikerna. De känner att de riskerar att bli lurade och att vi ställer frågor för att försöka snärja dem. Det förstör det demokratiska samtalet.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

AlmedalenPolitikerveckan

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev