Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


PR

Alliansen skaffar gemensam app

Allianspartierna startar en gemensam mobilapp under valrörelsen. Men står inte själva för innehållet.


Publicerad 2010-07-08 12:41
Uppdaterad 2015-12-06 15:45

Ämnen i artikeln:

Almedalen

Dela artikeln:

Istället ska allianssympatisörer kunna ladda upp sina egna budskap.

– Det är lite scary eftersom det innebär att appen kan komma att innehålla taskiga budskap, men vi vill testa vad appen kan innebära för vår kommunikation, säger Cina Gerdin, kommunikationschef i kristdemokraterna.

Lanseringsdatum för alliansappen blir i augusti.

Attuppmuntra sympatisörer att sprida alliansens budskap på sitt eget sätt är grunden i den gemensamma sociala medier-strategin under valrörelsen, som presenterades av de fyra partiernas kommunikationschefer i Almedalen i dag.

– Vi vill att så många som möjligt är delaktiga. Tiden då politiken formulerades i hemliga kammare är förbi. Partierna kan inte styra budskapet längre, säger moderaternas kommunikationschef Pär Henriksson.

Partierna kommer dock se till att bidra med underlag och information för dem som vill föra alliansens talan i sociala medier, och har även centrala allians-plattformar på bland annat Facebook och Twitter.

– Vi använder inte våra egna plattformar till smutskastning. Kampanjen ska vara ren även på nätet, säger Lena Forsman, centerpartiets kommunikationschef.

Uppenbara övertramp från användarna kommer att tas bort.

– Andra politiska åsikter har vi inget emot, men det som förlöjligar eller misstänkliggör våra motståndare ska inte vara kvar, säger Pär Henriksson.

Alliansens gemensamma valkampanj genomförs med tidningsannonser, utomhusreklam och en bussturné genom landet. Däremot blir det ingen gemensam tv-reklam..

– De sociala medierna är viktiga, men det är bara en liten del av den gemensamma kampanjen, säger Cina Gerdin.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.