Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

"Alla relationer är publika"

Publicerad: 18 Juni 2013, 07:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:42

Pr-byrån Prime har efter festivalens första två dagar vunnit flest lejon av de svenska byråerna. Dagens Media träffar byråns kreative chef Tom Beckman.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2013

Förra året vann Prime fyra silver och ett brons i pr-kategorin. I år tog byrån hem ett silver och ett brons med Civil Rights Defenders kampanj ”Civil rights captcha”, och brons med ”The enemies of despair” för Försäkringskassan, samt ”Parental multitasking” för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

– Det kändes som om det skulle vara väldigt svårt att upprepa fjolåret, men fyra lejon är väldigt roligt, säger Tom Beckman.

Prime är dock en av få svenska pr-byråer som väljer att tävla i Cannes. Och överlag är det få pr-byråer som väljer att skicka in bidrag.

– Men vi aldrig upplevt ett högre tryck, med 30 procent fler bidrag i pr och det var många profilerade jobb som inte kom med på shortlist.

– Men samtidigt måste man vara frank. Ett skäl är att byråerna inte har producerat den typen av projekt som krävs. Det görs mycket bra och relevanta kommunikationskoncept, men de kanske inte passar in här i Cannes.

Möjligtvis beror det också på att pr-kategorin fortfarande är relativt ung med sina fem år på nacken.

– Pr-branschen har en bit kvar, det ser vi i Guldägget också.

De olika disciplinernas snabba utveckling spelar dock pr-byråerna i händerna, enligt Tom Beckman.

– Vi har en värld som speglas av transparens, och där blir alla relationer publika relationer. Och det är därför pr är i centrum av marknadsmixen. Men det betyder inte att pr-byråer kan luta sig tillbaka.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2013

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.