Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

AIK: "Vi har inte planterat Black"

Publicerad: 18 Mars 2013, 15:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:52

Att Tommy Nilssons nya tuffa jag – Black – är en del av AIK Fotbolls kampanj "Paint it black" tillbakavisas av lagets marknadschef Niklas Nestlander.


Ämnen i artikeln:

AIK

Tommy Nilsson är mest känd för ballader som "Dina färger var blå" och "Öppna din dörr".

Nu är det dock slut på de glada dagarna för den folkkäre artisten – som tagit sig det nya artistnamnet "Black".

– När jag nu släpper mitt nya mörka album vill jag även markera det med ett nytt namn. Därför döper jag nu om mig till Black. Black är mer än ett namn. Det är ett state of mind. Lite tuffare. Lite mörkare. Lite hårdare, säger Tommy Nilsson själv om sitt nya alterego.

Nyheten lanserades i morse och har fått åsiktsmaskinerna på Twitter att tappa hakan. Just nu ligger Tommy Nilsson etta på Twitters svenska trendlista medan hashtagen #black ligger på plats tre.

Men samtidigt som Tommy Nilsson, eller kanske snarare Black, är namnet på allas läppar har många spekulerat över huruvida det hela bara är ett skämt.

Andra, som exempelvis reklamaren Ulrika Good, är i sin tur övertygade om att det hela är ett pr-trick för AIK Fotbolls kampanj "Paint it black".

Men när dagensmedia.se når AIK Fotbolls marknadschef Niklas Nestlander tillbakavisar han det påståendet.

– Nej det här är ingen del av vår kampanj, han har annamat det här helt själv, säger han och fortsätter:

– Jag vet att Tommy Nilsson är AIK:are men det här är inget vi har varken planerat eller planterat. Men det är kul att han han gillar det här så mycket att han tar ut det på det här sättet.

Hur reagerade du när du såg att flera kopplade ihop Tommy Nilsson och Black med er kampanj?

– Nu vet jag inte exakt vad det rör sig om men jag blev förvånad och glad.

Har du pratat med Tommy Nilsson?

– Nej men han är varmt välkommen till premiären av Friends Arena. Vi ska bjuda honom på matchen.

Vad tycker du om uppmärksamheten?

– Vi är så klart glada över den. Det är man alltid i ett sådant här läge när det bara är några veckor kvar till premiär.

"Paint it black" är en supporterkampanj som tagits fram av gruppen Reklamgnagarna med syftet att locka besökare till premiären av AIK:s nya hemarena Friends Arena.

– Hela tanken och idén har tagits fram av supportar.

Tidigare i dag dementerade även Tommy Nilssons manager Bengt-Robert ”Kotte” Ohlsson ryktena i en intervju med Aftonbladet.

– Vi har jobbat ihop i 20 år. Skulle det vara en grej med Gnaget hade jag aldrig låtit honom göra det, säger Robert ”Kotte” Ohlsson, som själv är IFK:are, till tidningen.

Huruvida Tommy Nilsson faktiskt vill slå mynt av "Paint it black" eller om artistens reinkarnation som tuff hårding bara är ett märkligt sammanträffande är oklart i dagsläget.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

AIK

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev