Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Åhlens drar tillbaka julkatalogen – innehåller nidbilder av svarta

Publicerad: 20 November 2013, 08:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:55

Åhléns julkatalog innehåller något som kan tolkas som så kallade "blackfaces", nidbilder av svarta. Nu dras den tillbaka.


Ämnen i artikeln:

Åhléns

Åhléns julkatalog skickades ut till Åhléns 650 000 klubbmedlemmar i förra veckan.

Nu tvingas Åhléns be om ursäkt – och stoppa den katalog som skulle ha distribuerats i bolagets varuhus.

Även den digitala julkatalogen har plockats ner.

Anledningen är att Åhlens fått kritik för en av bilderna i katalogen. På bilden figurerar två svarta figurer med röda läppar gjorda på pärlplattor.

Såväl privatpersoner som anställda på Åhléns har hört av sig och riktat hård kritik mot bilden, som kallas för en nidbild av svarta.

Även på Facebook har Åhléns fått negativa kommentarer.

" Hur tänkte ni? Unken människosyn", skriver en person.

Cathrine Wigzell är informationschef på Åhléns:

– Jag fick ett mejl från en av våra anställda som uppmärksammade mig på den här bilden och det var egentligen så det började, säger hon till Dagens Media.

Julkatalogen har som sagt skickats ut till medlemmarna i Åhléns kundklubb, men har inte kommit ut i butik ännu.

– Den låg på tryckeriet när vi fick veta det här. Nu har vi bestämt oss för att vi river just den sidan.

Vad var det som gick snett?

– Det är svårt för mig att svara på eftersom att jag inte var med men det är en stor produktion och tajta deadlines så det är väl det som har gått snett. Men det är inget som vi kan skylla på. Det här är en bild som inte ska finnas med.

Julkatalogen har producerats inhouse med hjälp av reklambyrån We are group.

– Men jag vill vara tydlig med att vi inte lägger över ansvaret på en byrå. Det är vår miss och det är vi som är ansvariga.

Vad vill du säga till de kunder som har blivit upprörda av den här bilden?

– Att bilden inte borde finnas med och att vi har brustit.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Åhléns

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.