Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Aftonbladet nobbade Salibas kohandel om Läckberg

Publicerad: 19 Mars 2013, 13:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:51

Christina Salibas lockbete: En möjlig intervju med Camilla Läckberg om skilsmässan. Villkoret: Att Aftonbladet publicerade en text om hamburgerkedjan Max samarbete med författarinnan.


Ämnen i artikeln:

MaxChristina SalibaMindmakers PR

Aftonbladet har sedan Camilla Läckberg och Martin Melin i förra veckan berättade att de ska skiljas försökt få en intervju med den välkända författaren.

Men tidningen har – likt alla andra medier som hört av sig – fått nobben.

Det före detta paret har befunnit sig på hemlig ort med avstängda telefoner.

Häromdagen uppenbarade sig dock en möjlighet.

Christina Saliba, vd för pr-byrån Mindmakers och presskontakt för Camilla Läckberg, gav ett förslag till Aftonbladets reporter.

Om tidningen publicerade nyheten om att Camilla Läckberg inleder ett samarbete med hamburgerkedjan Max kunde Aftonbladet se fram emot en möjlig framtida intervju med Camilla Läckberg om helt andra saker.

– Vi hade efterfrågat en intervju med Camilla med anledning av skilsmässan. Svaret från Christina Saliba blev att vi kunde få göra en intervju om Max-samarbetet. Om vi publicerade en grej på det skulle vi kunna ”få diskutera” en till intervju om andra saker, säger Ulrika Sjöblom, nyhetschef på Aftonbladet nöje.

Det erbjudandet nappade dock tidningen inte på.

– Att vi skulle göra en intervju om något som vi egentligen inte ville skriva om för att vid ett annat tillfälle få göra den intervju vi egentligen ville göra kändes inte bra, säger Ulrika Sjöblom.

Är det vanligt att ni får sådana förslag?

– Nej. Det brukar sällan vara i denna form, att man ska skriva om något för att få skriva om något annat.

Christina Saliba förnekar att hon skulle ha försökt kohandla med Aftonbladet för att få tidningen att skriva om kunden Max och Camilla Läckberg.

– Båda kvällstidningarna har ringt och försökt få intervjuer, men det finns inte på världskartan att kohandla om privatsaker på det sättet, säger hon.

Hon tillägger även att Camilla Läckberg och Martin Melins strategi är att inte ge några intervjuer om sin skilsmässa.

– Vi har erbjudit både Aftonbladet och Expressen att skriva om samarbetet med Max, men inte om skilsmässan. Det finns en tydlig strategi, det är att hon inte pratar om skilsmässan alls, säger Christina Saliba.

Expressen publicerade under måndagskvällen en kort intervju med Camilla Läckberg på webben – helt fokuserad på hennes samarbete med Max.

Kai-Anders Nilsson, nöjeschef på Expressen förnekar att tidningen skulle fått ett liknande erbjudande som konkurrenten. Han vill inte gå in på vilka frågor som ställdes under intervjun.

– Man tackar inte nej till en intervju med den person som är mest i ropet i Sverige just nu. Sedan blir det inte alltid vad man hoppats på, och då ger man det mindre utrymme. Som du ser är det inte en rad om detta i tidningen, säger han till dagensmedia.se.

Camilla Läckberg är en av Sveriges bäst säljande författare  och har bland annat gett ut böcker som "Änglamakerskan". Under tisdagsmorgonen gick ett pressmeddelande om samarbetet ut.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.