Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Afrika nästa för Kreab

Publicerad: 23 September 2014, 05:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:28

För första gången sedan fusionen med Gavin Andersson visar Kreab svarta siffror. Nu väntar expansion i Afrika.


Ämnen i artikeln:

Kreab Gavin Anderson

Peje Emlissons pr-byrå Kreab gick samman med Omnicoms Gavin Anderson 2009. Samgåendet har inneburit omstruktureringskostnader, som satt sina spår i det svenska bolaget Kreab Gavin Andersons bokslut under de senaste åren.

Dagens Medias stora genomgång av landets största pr-byråers ekonomi visar dock att Kreab Gavin Anderson AB under 2013 för första gången sedan samgåendet åter uppvisar lönsamhet.

– De stora investeringar som vi har gjort för att bygga en global struktur är nu genomförda. Vi fokuserar nu på att utveckla våra cirka 500 globala kunder på fler marknader och vi har expanderat vår verksamhet genom att öppna kontor i ytterligare länder, säger vd:n Charlotte Erkhammar.

Omsättningen landade på 241,4 miljoner kronor, vilket är är en minskning med 4,3 procent jämfört med 2012.

Den minskade omsättningen beror dock på minskade inköp för kunderna, vilket betyder att byråintäkten faktiskt ökar. Byråintäkten landade på 193,3 miljoner kronor. Samma siffra 2012 var 187 miljoner kronor. Sett till omsättning och byråintäkt är Kreab Gavin Anderson den överlägset största spelaren bland de svenska pr-företagen.

Globalt är bolaget nu verksamt i 25 länder. Omsättningen för det svenska kontoret uppgår enligt Dagens Medias beräkningar till omkring 110 miljoner kronor. Det innebär att JKL och och Prime båda är större sett till omsättningen på hemmamarknaden.

Störst i klassen är dock Halvarson & Halvarsson, som inklusive förvärvade Springtime nådde en omsättning på 217 miljoner kronor 2013.

Charlotte Erkhammar har jobbat som koncernchef för Kreab sedan 2004 och är sedan 2013 koncernchef för Kreab Gavin Anderson Worldwide. Hon sitter även i styrelsen tillsammans med grundaren och styrelseordföranden Peje Emilsson, hans son Calle Emilsson och Omnicom/DAS VD Dale Adams. På Charlotte Erkhammars agenda står nu ytterligare expansion, bland annat i Asien.

Förra året öppnade bolaget kontor i flera sydamerikanska länder, som Colombia, Mexico och Ecuador. Men Dagens Media kan också berätta att Kreab Gavin Anderson tittar på att etablera sig på en marknad där man i dag saknar egen representation.

– Vi hjälper redan våra kunder i Afrika, men vi har inga egna kontor där. Det är nästa steg, säger Charlotte Erkhammar.

Hon menar att den stora osäkerheten runt om i världen gör att stora bolags behov av omvärldsanalys och kommunikation bidrar till ökad efterfrågan på Kreab Gavin Andersons tjänster.

Globalt nådde Kreab Gavin Anderson 50,2 miljoner euro, motsvarande 435 miljoner kronor i byråintäkt, under 2013. Samma siffra 2012 var 416 miljoner kronor. Siffrorna avser helägda och delägda dotterbolag samt licensierade affiliates vilka arbetar under varumärket Kreab i 25 länder.

Läs mer om Pr-Sverige i nya numret av Dagens Media, där vi kartlägger Sveriges 34 största pr-byråer. Som prenumerant kan du även läsa artikeln digitalt.

Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt. Här finns info om hur du som prenumerant läser tidningen digitalt.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Kreab Gavin Anderson

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev