PR
Adidas söker Sveriges sämsta lag
Publicerad: 29 februari 2012, 13:42
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:31
Adidas största kampanj för året är lanseringen av sin nya "smarta" Micoach-sko, med Messi i huvudrollen. I Sverige görs det i samarbete med Svenska Fans.
Den globala kampanjen, med Barcelona-stjärnan Messi i huvudrollen, har premiär i svenska medier nästa vecka. Förutom tv går kampanjen i print, radio och på webben.
I Sverige gör Adidas även en pr-kampanj kring lanseringen, tillsammans med pr-byrån Jung och fotbollssajten Svenska Fans.
– Vi letar efter Sveriges sämsta fotbollslag, för att ge dem chansen att bli bättre med hjälp av vår nya sko, säger Ebba Kanekrans, pr-ansvarig på Adidas Sverige.
Den nya skon heter Adizero f50 Micoach, och innehåller teknologi som hjälper bäraren att förbättra sitt spel.
Två fotbollslag kommer att förses med Micoach-skor och få hjälp av AIK-tränaren Andreas Alm och IFK Göteborgs Mikael Stahre. Deras utveckling följs av ett filmteam och visas på Svenskafans.com under våren.
I maj möts de båda lagen i en match, ledda av respektive tränare.
– Fram till dess följer tränarna lagen på avstånd med hjälp av Micoach-teknologin och kan ge dem råd om hur de kan förbättra sitt spel, säger Ebba Kanekrans.
Nu söker Adidas efter lag som platsar i utmaningen. Mikael Stahre och Andreas Alm har spelat in filmer, tillsammans med produktionsbolaget Dobb, där de berättar vilken slags lag de efterlyser – de ska vara så dåliga som möjligt.
På Svenska Fans Micoach-sida kan man nominera sitt eget eller någon annans lag fram till den 16 mars.
Mikael Stahres film:
<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/L25pWxvYKpw" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Andreas Alms film:
<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/GV2V3c7ILzc" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>