Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

6 heta snackisar från Spinn – DDB:s irritation i natt

Publicerad: 21 November 2014, 09:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:21

DDB:s midnattsvrede, pr-konsulternas desperata matjakt – och pr-kuppen som splittrar branschen. Läs om alla snackisarna från nattens Spinnfest.


Ämnen i artikeln:

Spinn 2014

Under torsdagskvällen prisades landets bästa pr på Spinn, som i år hölls i pampiga Blå Hallen i Stockholms Stadshus.

Fick du ingen biljett av chefen? Här är listan över de sex hetaste snackisarna.

 

1. DDB:s irritation – vem vare som vann saru?

”Vem är Klaus-Heidi” för Lufthansa vann i går guld i ”Integrerat” och silver i ”Årets bästa pr-kampanj” samt "Årets konsumentkampanj".

När Spinns nomineringar presenterades tidigare i år stod DDB Stockholm som ensam byrå. Men i Blå Hallen fick även pr-byrån Burson-Marsteller dela på priserna.

Det ledde till att Burson-Marsteller kammade hem flest priser av alla igår.

”De (Burson-Marsteller) har ju inte gjort nånting, typ skickat ut lite pressmeddelanden”, sade en som jobbat med kampanjen.

På DDB Stockholm växte irritationen i takt med att klockan närmade sig midnatt i Blå Hallen.

”Idén och kampanjen i sin helhet har drivits och kommit till hundra procent från DDB Stockholm”, konstaterade en medarbetare sent i natt.

Vreden sätter fingret på en viktig fråga – bör verkligen två byråer få dela på gulden? Eller är det den som faktiskt har kommit på den bärande idéen som ska få hänga upp Spinngulden på byråns skrytvägg?

 

2. Pr-kuppen – branschens framtid eller?

”Neeeeej”, utbrast bordsgrannarna från en konkurrerande byrå när Ingos och Cohn & Wolfes (vems idé det nu var) lyxrestaurangskupp ”Dill” plockade hem det allra finaste priset ”Årets bästa pr-kampanj”.

Det är ett pris som rimligen ska peka ut riktningen för pr-branschens framtid.

”Man får inte luras”, rasade en pr-konsult.

”Black lurades. Dill lurades inte”, sade en annan.

Att inte berätta hela sanningen – är det att ljuga? Och hur kommer medier, som upplevt sig lurade, att behandla Lidl framöver? Och vad innebär det för pr-branschens rykte att en kupp av detta slag lyfts fram som ett föredöme?

Debatten lär fortsätta.

En och annan lyfte även på ögonbrynet på grund av det faktum att Lidls marknadschef Caroline Forsshéll satt med i Spinnjuryn.

 

3. Reklambyråernas frammarsch

”Jag tycker att det är trist, det är ju bara massa reklambyråer som vinner”, sade en något salongsberusad pr-konsult över en cigg på Stadshusets innergård.

Den som läser Dagens Medias papperstidning vet att vi gjorde en förstasida på det i förra numret – den totala branschglidningen mellan reklam och pr.

I Spinn 2014 blev det kanske tydligare än någonsin att stora reklambyråer som DDB Stockholm, Abby Norm och ARN BBDO knaprar av pr-kakan.

 

4. Recyclad komiker – #DejaVu

”Fyyyyfaan”. Al Pitcher, komikern från Nya Zeeland, hade den svåra uppgiften att få pr-branschen att släppa garden och skratta.

När skämten om ”mordor och fordor" (mor- och/eller farföräldrar?) haglade var det flera som upplevde en DejaVu. Var det inte samma snubbe som underhöll på Spinn 2013 i Tolv på Tele 2 arena?

”Yeah true. I did both, puss”, bekräftade Al Pitcher på Twitter för Dagens Medias reporter.

Branschen har fått en huskomiker.

 

5. Maten – var är maten?

Det gällde att hålla sig framme när buffén dukades upp i Blå Hallen. Hungriga pr-konsulter kryssade runt i lokalen på jakt efter föda. Maten tycktes helt enkelt inte räcka till.

”Spinn14 hade hela 50 tävlande byråer, en ökning med 25 procent från förra året. Galan hade också fler gäster än någonsin”, uppger arrangören Precis.

Matens volym hängde inte med.

 

6. Sponsorfest – kräng och däng i Blå Hallen

För den som varit på ett branschevent i USA kanske detta var måttfullt.

Men torsdagskvällens Spinngäster fick höra betydligt mer om sponsorernas verksamhet än själva bidragen som vann.

Henrik Byström, kommunikationschef för Carlsberg Sverige och ledamot i juryn, fick ägna flera minuter åt att kränga öl (som också återfanns på borden).

Mediehuset Talentum Sveriges Mathias Kallio fick berätta ymnigt om Talentums b2b-panel ”B2B Opinion” – som (varning för reklam) håller ett seminarium med flera av vinnarna i december.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Spinn 2014

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.