Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

3 av 10 hamnar på fyllebilder på nätet

Publicerad: 5 Juli 2011, 13:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:05

IQ är i Almedalen för att lansera en ny rapport. Med sig har de två ”partybrudar” som vaskade allt.


Ämnen i artikeln:

EdelmanAlmedalen 2011DeportivoIQ

Pr-konsulten Elin Hammarberg, som jobbar på Edelman, och studenten Sanna Waxin fick ett ganska massivt mediegenomsslag för förra sommarens experiment: Tre nyktra sommarmånader på turné bland Sveriges hotspots och partyorter.

På bloggen I vått och torrt dokumenterades resan.

Denna sommar gör de om experimentet – som även blivit ett projekt inom ramen för IQ, ett dotterbolag till Systembolaget.

Duon vill ifrågasätta rådande normer.

– Det är socialt oaccepterat att inte dricka. Normen är att man dricker, sade Sanna Waxin under ett seminarium på tisdagen.

Seminariet, där Elin Hammarberg och Sanna Waxin frågades ut av Alex Schulman, användes även för att sätta fokus på en ny rapport från IQ.

Enligt rapporten uppger 57 procent av unga vuxna (18-25 år) att de utsätts för påtryckningar att dricka alkohol av sin omgivning.

Studien har även kartlagt vilka positiva samt negativa effekter folk upplever av alkohol. På minussidan finns skador och minnesluckor. Men tre av tio, bland de drygt 500 personer som deltog i studien, uppgav även att bilder från deras fylla som hamnar på nätet är en negativ effekt av deras drickande.

Magnus Jägerskog, vd för IQ, säger att deras mål inte är ett helnyktert samhälle.

 – Vi önskar att det ska vara ett fritt val. Det vi gör med Elin och Sanna är att presentera ett exempel som kan inspirera, säger han till dagensmedia.se.

Trots att Elin Hammarberg är pr-konsult säger hon att buzzen kring förra sommarens resa kom via viral spridning på nätet och bloggar – snarare än aktivt pitchande mot pressen från hennes och Sannas sida.

Magnus Jägerskog säger dock att IQ samt pr-byrån Deportivo hjälpte duon att ”komma ut” på olika sätt förra året.

– I år har vi lagt mycket fokus på Almedalen. Elin och Sanna har redan varit med i Svenska Dagbladet, TV4 och Metro bland annat, säger han.

Mix PR har hjälpt till med arbetet inför Almedalen och Magnus Jägerskog hoppas på bra genomslag även i senare under sommaren.

– I år har de ju verkligen en historia att berätta. Vår roll på IQ är att hjälpa till för detta, och våra många andra projekt, att komma ut, säger han. 

Deportivo är även engagerade i årets kampanj.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev